vegetarburger, svampeburger, burger, linseburger, pesto, gedeost, belugalinser, linser, linsebøffer, vegetarbøffer, gulerødder, æg, hvedemelJeg har længe overvejet at lave en vegetarburger, hvor selve burgerbollen er udskiftet med store portobellosvampe, og da jeg stødte på en pakke hvide, danske portobellosvampe i supermarkedet den anden dag, så købte jeg straks en pakke.

Jeg havde egentlig tænkt mig at lave quinoadunser som fyld til min vegetarburger, men da vi ikke havde quinoa på lager, improviserede jeg i stedet en portion vegetardunser lavet på belugalinser.

portobellosvampe, svampeTag de store portobellosvampe og vask dem forsigtigt. Skær stokken af hver svamp og læg dem til side – dem kan du lige så godt bruge til vegetarbøfferne.

Steg svampene ved middelvarme på begge sider, indtil de er møre men stadig er forholdsvis faste.

belugalinser, linser, linsebøffer, vegetarbøffer, gulerødder, æg, hvedemelLinsebøffer
6 stk.

1 dl belugalinser
2 æg
1 medium løg, skåret i mindre tern
2 revne gulerødder
ca. 2 spsk hvedemel
evt. resten af stokkene fra svampene
salt

smør til stegning

Skyl linserne og kog dem i letsaltet vand i ca. 20 minutter. Hæld vandet fra. Blend linserne sammen med æg og løg samt evt. svamperester. Rør gulerødder og mel i og smag til med salt. Steg linsebøfferne på panden.

Derefter kan du samle din vegetarburger. Læg en portobellosvamp på en tallerken, så undersiden af svampen vender opad. Fordel et par tsk pesto i svampens hulning – gerne verdens bedste pesto – og læg et par tynde skiver blød gedeost oven på. Placér derefter en linsebøf oven på gedeost og fordel lidt mere pesto ud over den. Slut af med en portobellosvamp mere.

Note: En saftig vegetarburger med masser af smag! Gemalen kommenterede endda, at der ikke var behov for kød i den burger. Det er i øvrigt let at lave en mere LCHF-venlig udgave af burgeren. Hvedemelet skal blot udskiftes med et par spsk fintblendede sesamfrø (og evt. en lille smule fiberHUSK).