ostMånedens benspænd er et lidt mere gennemgribende eksperiment end ellers. I modsætning til dengang, hvor jeg havde tema om henholdsvis veganermad og vegetarmad, så er denne måneds benspænd noget, jeg vil følge hele døgnet frem til og  med den 24. juni. Den sidste uge af juni skal jeg nemlig så mange spændende ting, der ikke passer ind i månedens benspænd, men så vil jeg også være rimelig principfast indtil da.

Udfordringen denne måned er nemlig LCHF. Bag denne mystiske forkortelse gemmer sig den livsstil, som muligvis er tidens mest populære, og som jeg nu vil prøve i 24 dage.

Jeg har generelt ikke megen fidus til de forskellige nye diæter og livsstilsændringer, der popper op med jævne mellemrum. Rawfood sagde mig ingenting, og palæo er jeg også noget skeptisk over for, men LCHF virker faktisk som et interessant alternativ.

LCHF står for Low Carb High Fat og går i korte træk ud på, at du skal sænke kulhydratindtaget og i stedet skrue op for fedtindtaget. De senere år er der flere og flere læger, forskere og sundhedsguruer, der har udpeget sukker, brød, pasta, ris og kartofler som de ting, man bør skrue ned for, hvis man vil leve sundt (og evt. tabe sig). Derfor virker det meget oplagt at fjerne disse ting fra middagstallerkenen. At man så skal til at spise mere fedtholdigt er til gengæld en anelse grænseoverskridende, for det går jo imod alle de sundheds- og slanketips, som man er blevet bombarderet med de sidste mange år!

Men fedt mætter. Og fedt smager godt. Når du skærer kraftigt ned på kulhydraterne, bliver du nødt til at spise noget, der mætter, og det gør fedt. Fjerner du samtidig sukker, kan du også have brug for at lave mad, der smager af mere, og her kommer fedtet også ind i billedet.

Da jeg levede en måned som veganer, kunne jeg konkludere, at veganermad faktisk er langt mere interessant og varieret, end jeg først troede. Jeg måtte dog også erkende, at jeg aldrig bliver veganer – ikke kun fordi jeg godt kan lide kød, men mest af alt fordi jeg så skal undvære mejeriprodukter, og det kan jeg ikke. Eller rettere – det vil jeg ikke. Dette problem vil jeg ikke få med LCHF, for her må man gerne spise ost og (fed) yoghurt/A38, og så er min morgenmad reddet. Næsten da – for jeg spiser også en del frugt, og det skal man også skære ned på pga. frugtsukkeret. Bær er til gengæld ok, og da jordbærsæsonen er lige rundt om hjørnet, er jeg rimelig fortrøstningsfuld på det område.

Der er flere af mine blogkolleger, som har skruet ned for kulhydraterne og lever efter LCHF-principperne, og jeg har spurgt fire af dem, hvorfor de startede på LCHF, og hvad det har betydet for dem.

Madbanditten skrev følgende til mig:
“Jeg har levet sundt og efter forskrifterne det meste af mit voksne liv. Og jeg havde det mildest talt elendigt. Jeg havde ondt i maven, problemer med at blive mæt og et humør, der rasede op og ned i takt med, at mit blodsukker steg og faldt. Da jeg for tre år siden lagde kosten om til LCHF, oplevede jeg for første gang at få langvarig mæthed, god og stabil energi til hele dagen, færre maveproblemer, bedre appetitregulering, mindre sukkertrang, stabil vægt, bedre søvn og bedre humør.”

Xenia svarede dette:
“Både min motivation til at starte på LCHF i første omgang, årsagen til, at jeg holder ved, samt dét, der har haft – og har – allerstørst betydning for mig, er faktisk det samme. Nemlig mætheden! Jeg er en af de mange, der stort set altid har bestræbt mig på at spise efter de konventionelle kostanbefalinger – og som følge deraf bare accepteret som norm, at den såkaldte ’mæthed’ åbenbart kun varede et par timer. Og at mine tanker evigt og altid kredsede om mad. På LCHF er jeg nu mæt mange timer i træk – og mæt på sådan en måde, at jeg kun tænker på mad, når jeg selv vælger det – og desuden helt uden cravings til følge. Dét er forbandet skønt, er det!”

Hejdi skrev:
“Jeg begyndte på low carb/LCHF i et forsøg på at smide nogle ekstra kilo, og fordi jeg i en længere periode har kunnet mærke at maven ikke var glad for de “hvide” kulhydrater fra lyst brød, pasta osv. Grunden til jeg valgte at forsøge med LCHF var at jeg fra tidligere vægttabsforsøg har erfaret at fedtfattig kost ikke fungerer ordentligt for mig – der skal mæthed fra fedt og proteiner til, så man ikke føler afsavn når man siger stort set farvel til sukker og kornprodukter. Jeg opnåede i løbet af de første 4-5 måneder at tabe 11 kg, alene ved at lægge kosten om, og min mave har det meget bedre med denne type mad. Nogle kilo har dog sneget sig på igen, men uanset hvad vægten siger, så har jeg det meget bedre med denne livsstil.”

Og sidst men ikke mindst svarede Tatjana:
”Jeg startede på LCHF, fordi min vægt, efter at jeg lagde cigaretterne på hylden, fulgte en konstant opadgående kurve. Jeg var hele tiden sulten og tog alligevel på. Da jeg ændrede mine kostvaner, oplevede jeg at være mæt. Min energi og mit gode humør vendte tilbage, og mit blodsukker blev stabilt, så jeg ikke længere havde en ustyrlig sukkertrang om eftermiddagen. Jeg tæller ikke kulhydrater, men spiser alt hvad jeg har lyst til af grøntsager og kød/fisk/fjerkræ.”

Jeg er spændt på, hvordan det vil være at følge LCHF-principperne i 24 dage. Jeg synes ikke selv, at jeg spiser så meget sukker, men det er alligevel noget, jeg kan og bør skrue ned for. Det at fjerne brød, ris, pasta og kartofler er egentlig heller ikke så udfordrende, når det drejer sig om hverdagsmaden i mit eget køkken, for det har vi faktisk skruet en del ned for det seneste år og bruger i højere grad salater med kål som tilbehør. At det så er ret svært at undgå, hvis man spiser hjemme hos andre eller på restauranter – ja, det er så en anden sag.

Du kan læse mere om LCHF ved at klikke på linket i starten af blogindlægget. Her står der mere detaljeret, hvad man kan/bør spise.

Hvad synes du om LCHF? Er det en modedille eller en livsstil, man bør følge?

Se de LCHF-retter, jeg lavede denne måned