Nu bruger jeg altid øl i rugbrød, så selvfølgelig skal jeg også bage rugbrød, når jeg har et benspænd med øl. Den anden dag fandt jeg derfor den store røremaskine frem, og så skulle der ellers eksperimenteres. For et stykke tid siden købte jeg en …
I søndags havde jeg en flok tøser på besøg, som inkluderede Vegetarvennen, og derfor havde jeg koncentreret mig om at lave vegetarretter den dag. Udover linsesuppe med svampebrød (som vi fik om aftenen) og chokoladecheesecake med kaffelikør (som vi fik om eftermiddagen), spiste vi også …
Tidligere på ugen fik jeg atter bagt rugbrød. Denne gang puttede jeg – helt i tråd med august-benspændet – krydderurter i. Når de bruges i rugbrød, skal det helst være en af de mere hårdføre typer, og jeg valgte derfor rosmarin. Det dufter meget kraftigt, når det plukkes, så jeg var et øjeblik bekymret for, om jeg puttede for meget i, men efter bagningen var der kun små ‘gnister’ af rosmarinspor i smagen, så jeg kunne være ganske rolig.
Rosmarin-rugbrød
1 stort
7 dl lunkent vand
4 dl øl – jeg brugte Rebel
½ dl mørk sirup
5 spsk surdej
4 tsk groft salt med top
2 spsk frisk rosmarin
500 gram knækkede rugkerner
200 gram havregryn
50 gram sorte sesamfrø
35 gram brændt maltmel
100 g fuldkornshvedemel
500 gram rugmel
150 g speltmel
Bland vand, øl, sirup og surdej i en røremaskine. Tilsæt derefter de tørre ingredienser lidt ad gangen og lad maskinen røre i ti minutter. Læg et fugtigt viskestykke over skålen og lad dejen stå på køkkenbordet i 24 timer. Hæld dejen i en stor rugbrødsform, prik en blomsterpind ned i dejen flere steder (så blomsterpinden rører bunden af formen hver gang) – det mindsker risikoen for, at rugbrødet får en ‘flækket’ overflade. Sæt formen i en forvarmet ovn, hvor den skal bage i to timer ved 170 grader.
Note: Et af de bedste rugbrød jeg har bagt! Rosmarinen er ikke så tydelig, men de andre råvarer passer godt sammen og giver et rugbrød, der er lige tilpas både mht. kerner og fugtighed.
Det har – indtil videre – været rigtig flot vejr i dag, og vi udnyttede det straks til at gå en lang tur i skoven i formiddags. Det tog lidt ekstra tid, for jeg havde taget kamera med, så der blev knipset en del og leget med flere filtre og funktioner.
Til den spontane grillaften i dag fik vi denne smukke servering med rødbedehummus, cuvettesteg, pastasalat og små grillede brød. Cuvetten blev gnedet med salt og grillet, indtil den havde en kernetemperatur på 58 grader, og auberginen blev skåret i skiver og drysset med salt. Da …
I søndags havde jeg brug for at rydde lidt ud blandt grøntsager og i køleskab, og der fik jeg ideen til disse smukke og lækre græskarboller. Græskarboller med sorte sesamfrø ca. 13 store boller 1 hokkaido græskar 3 dl sødmælk 3 dl vand 1 tsk …
I går aftes havde vi svigerforældrene på besøg, og jeg benyttede anledningen til at lave en treretters menu – primært kinesisk, men desserten var nærmere thailandsk/vietnamesisk. Jeg hentede inspiration i kogebøgerne ‘Det kinesiske køkken’ og ‘THAI køkkenet’, men da der var flere specialvarer, jeg ikke kunne få fat på lavede jeg mine egne tilpasninger. Bortset fra blommesaucen, der bruges til forretten, og de dejplader, der bruges til wontons, så skulle resten af ingredienserne være ret lette at få fat på. Jeg tillod mig dog at tilføje lidt rejepasta til forretten, for det skal jeg snart have brugt op.
Rejetoasts
4 personer
6 små skiver toastbrød 100 g pillede rejer 1 forårsløg ½ æg 1 spsk koldt vand ½ tsk rejepasta 2 dl sesamfrø rapsolie
Blend de pillede rejer sammen med forårsløg, æg og vand, til det bliver en glat masse. Skær kanten af toastbrødet og smør rejemassen på skiverne, inden de vendes i sesamfrø. Steg brødene i 1 cm dybt olielag på en pande – vær opmærksom på, at olien skal være glohed, når du putter brødskiverne på. Steg dem gyldne på begge sider og lad dem afdryppe. Servér dem varme med blommesauce – eller alternativt sur-sød sauce.
Note: De ser mest elegante ud, hvis de er skåret i mindre trekanter, men jeg tillod mig at servere ‘første omgang’ som et helt stykke toast til hver, og så kunne man skære sig en halv mere, hvis man havde lyst. De smagte bedre, end jeg havde forventet – jeg var lidt skeptisk inden – og mætter ret godt, så brug ikke større portion end den, jeg har angivet.
Dampede wontons
3-4 personer
ca. en tredjedel pakke wonton-plader 250 g hakket svine- og kalvekød 1 forårsløg, finthakket 1 spsk finthakket koriander 1 spsk soyasauce lidt æggehvide
Rør det hakkede kød, forårsløg, koriander og soyasauce godt sammen. Læg en tsk af farsen på hver wontonplade og pensl to tilstødende kanter på pladen med æggehvide. Fold den anden halvdel af pladen over, så det danner en trekant omkring fyldet, og tryk kanten sammen med en gaffel.
Damp dem i ca. 5 minutter – jeg har en smart lille si, jeg kan putte ned i en gryde med lidt vand på bunden, som jeg lagde dem oven på, inden jeg lagde låg på gryden. Serveres varme – gerne med soyasauce til.
Note: Jeg bandede lidt undervejs, for de kunne godt finde på at sidde lidt fast, når de blev dampet, men jeg lærte hurtigt at lirke dem fri, uden at de gik i stykker. De smager dejlig friske – mest af alt på grund af korianderen, så den kan du ikke undvære i denne ret.
Honningglaseret kylling
4-5 personer
500 g kyllingefileter 2½ dl majsmel ½ tsk bagepulver 2½ æggehvider koldt vand ca 2 dl ekstra majsmel fritureolie 2 dl klar honning 1½ tsk sød chilisauce
Skær kyllingekødet i mindre, mundrette stykker. Lav en cremet dej af majsmel, bagepulver, piskede æggehvider og koldt vand. Vend kyllingestykkerne i majsmel og dyp dem i dejen. Frituresteg dem i den glohede olie i et par minutter, til de er sprøde og gyldne. Læg dem i et fad. Smelt honning og chilisauce i en gryde og hæld det over de friturestegte kyllingestykker. Servér med det samme.
Note: Ret spændende med den søde sauce ud over, men jeg syntes, at selve kødet blev lidt kedeligt. Ærgerligt, for de så meget lækre ud, da de kom på bordet.
Wokstegte grøntsager
4 personer
½ blomkål 3 gulerødder, skrællede 1 bakke friske bønnespirer lidt soyasauce lidt honning salt
Skær blomkålen i mindre buketter og skær gulerødderne i tændstiktynde strimler. Svits blomkål i en wok med lidt olie – jeg brugte valnøddeolie – og tilsæt derefter gulerødderne. Giv dem et par minutter – evt. sammen med en sjat vand – inden du tilsætter bønnespirerne. Vend grøntsagerne godt på wokken og hæld derefter lidt soyasauce og honning over samt smag til med salt. Servér straks.
Note: Den pludselige indskydelse med at hælde soyasauce og honning over viste sig at være ret god, for det gav lidt kant til smagen og gjorde grøntsagerne ekstra spændende og velsmagende.
Kokosbudding
5 personer
1½ dl rørsukker 1 dåse kokosmælk 6 æg 30 g smør
Varm kokosmælk og sukker forsigtigt op i en gryde, så sukkeret smelter. Pisk æggene og hæld dem gennem en fintmasket si og ned i kokosmælken. Varm blandingen langsomt op, indtil cremen er blevet tyk nok til at dække bagsiden af en ske. Smør fem små forme – for eksempel ramekiner – og fordel kokosmælken i dem. Sæt skålene i en bradepande i ovnen og hæld varmt vand i bradepanden, så det når halvvejs op ad skålene. Bag dem ved 180 grader i ca. 35 minutter. Brun evt. overfladen et øjeblik under grillen til sidst.
Kan serveres varme eller kolde med lidt flødeskum, frisk frugt eller is til.
Note: Desserten var lidt for ‘bløbbet’ til mig, og jeg tror blandt andet, at det skyldtes, at den blev serveret varm. Vi har en enkelt stående til i dag, som skal prøves i kold tilstand, så der vil jeg melde tilbage, om den bliver bedre af det. De andre syntes dog godt om den varme udgave, og jeg serverede den sammen med lidt bananyoghurtis samt ananas-basilikumis.
En af de ting, jeg forbinder med USA, er bagels. Gennem en del år har jeg undret mig lidt over, hvorfor lige præcis denne type ‘bolle’ er så populær derovre (især på grund af hullet), men nu har jeg læst om bagelens oprindelse på Wikipedia …
Om torsdagen, hvor jeg går til motionsboksning, har jeg ind imellem min makker med hjem, og så spiser vi sammen. Træningen ligger ret sent, så aftenmåltidet skal helst gå ret stærkt, og i går havde jeg da også ‘snydt’ og bagt disse kikærteboller tidligere på …
Jeg har længe tænkt på at lave müslibarer, og nu hvor jeg intensiverer min træning ved at prøve nye træningsformer, så kan jeg mærke, at det vil være godt at have noget at spise med i træningstasken, så mit blodsukker ikke falder alt for voldsomt. Mine træningstimer ligger ofte omkring frokost eller lige før aftensmaden, så kroppen er i forvejen indstillet på at få noget at spise.
Jeg er ikke specielt meget til müslibarer, men den grønne pige beskrev på et tidspunkt, hvor let det er at lave selv, så det kastede jeg mig ud i tidligere i dag, så jeg kunne have en med til boksetræningen. Metoden er den samme som til hendes müslibarer, men jeg ændrede dog en del af indholdet. Desuden har jeg også fået lavet noget jordbærsyltetøj, som jeg muligvis skal bruge i weekenden…
Müslibarer med kanel og syltet ingefær
ca. 8 stk.
85 g havregryn 40 g hasselnødder 30 g cashewnødder 15 g sesamfrø 25 g syltet ingefær kanel og vaniljesukker 115 g flydende blomsterhonning
Havregryn og hasselnødder hældes i et fad og sættes i ovnen ved 200 grader i ca. 10 minutter. Imens hakkes cashewnødder og den syltede ingefær til meget små stykker. Hasselnødderne gnides, så den brune skal ryger af, og de hakkes også. Alle ingredienser blandes i en skål, og massen trykkes ned i et glasfad eller en form, inden den får 8-9 minutter ved 200 grader varmluft.
Efter bagningen afkøler den i 15-20 minutter, inden den skæres ud til müslibarer.
Note: Disse müslibarer overraskede positivt. Jeg var lidt bange for, om den syltede ingefær ville være for gennemtrængende, men kanel og vaniljesukker gav et godt modspil til den, så den blev fint krydret og med lidt bid i smagen. Jeg har fået mod på at prøve at lave flere slags müslibarer på et senere tidspunkt.
Jordbærsyltetøj
2 glas
500 g friske jordbær 1 dl vand 380 g sukker ½ vaniljestang
De friske jordbær renses og skæres i mindre stykker. De hældes i en gryde sammen med vand og sukker. Vaniljestangen skæres op, kornene røres i gryden og den tømte vaniljestang ryger også i gryden. Indholdet koger, indtil sukkeret er opløst, og bærrene har afgivet saft og er bløde. Hældes på skoldede glas.
Note: En anden gang vil jeg enten undlade vandet eller lade det koge længere, for det blev en mere vandig syltetøj, end jeg er vant til. Men smagen fejlede heldigvis ikke noget.
Her til aften fik jeg tid til at bage en omgang knækbrød – eller mere præcist: Verdens letteste knækbrød! Jeg har set opskriften i forskellige varianter på nettet, så jeg besluttede mig for at lave min egen blanding, og den blev ganske god – sådan …