Kig nøje på denne økokylling. Den vejer 1400 gram, og alligevel fik jeg 7 portioner mad ud af den – dvs. aftensmad til gemalen og jeg tre dage i træk samt frokost til mig en enkelt dag. Ikke dårligt!

Den første aften blev kyllingen gnubbet med salt og derefter med en blanding af 1½ dl friskhakket citronmelisse blandet med ½ dl god olivenolie. Kyllingen blev lagt i en stegepose (kan købes i større supermarkeder), ca. ½ dl lys øl blev hældt ind kyllingen, og posen blev lukket til. Jeg prikkede et par huller øverst i posen, så den varme luft kunne slippe ud under stegningen, og så fik kyllingen ca. en time i ovnen ved 200 grader.

Da kyllingen havde stegt i en halv time, ordnede jeg et lille bundt friske små gulerødder, som blev skrubbet godt og derefter kogt med skræl (her sidder nemlig en masse dejlige vitaminer), indtil de var møre men stadig havde bid.

Vi fik hver et kyllingelår serveret sammen med stegte brune champignons og gulerødder dryppet med ramsløgspesto, som jeg havde fundet frem fra fryseren. Dejlig sommerret, som vi nød udenfor, da sommeren viste sig fra sin gode side den aften.

Jeg parterede resten af kyllingen, og kyllingebrysterne indgik i en lun kyllingesalat aftenen efter. Til to personer brugte jeg – udover kyllingekødet – ½ squash skåret i mundrette tern, ca. 3 håndfulde friskkogte og lune pastaskruer, ca. 3 spsk creme fraiche, 1 spsk ravigottesauce, salt og peber og friske basilikumblade. Ultrahurtig og simpel hverdagsmad.

På tredjedagen spiste vi resten af kyllingekødet sammen med en god kartoffelsalat med radiser og rygeost – billede kan du se under månedens benspænd – og kyllingeskroget blev derefter kogt sammen med lidt grøntsager og krydderurter, indtil det var kogt ind til ca. 3 dl fond. Den blev brugt et par dage efter i en asiatisk inspireret frokostret med glasnudler og grøntsager.