hjemmelavet sushi, asiatisk, grødris, sushiris, rørsukker, riseddike, nori-plade, tørret tang, røget laks, laks, avokado, agurk, wasabicreme, mayonnaiseDet er meget sjældent, at vi køber mad udefra. Jeg gider simpelthen ikke bruge tid, penge og kalorier på den takeaway, som kan købes i Roskilde, for i 99,5% af tilfældene kan jeg lave det billigere, bedre og hurtigere (fastfood er her i byen defineret som en time – så lang tid plejer det at tage at få leveret en pizza). Der er dog én ting, vi gerne køber, og det er sushi. Vi elsker sushi. Desværre er det ret dyrt her i Danmark, så det er ikke særlig tit, vi får det, og derfor bør jeg også lave det noget oftere.

… og det er så her, at jeg indrømmer, at jeg er en anelse doven. Det skulle man ellers ikke tro, når jeg både har tålmodighed til helårs-kageprojekter og et-døgns-stegning, men jeg synes faktisk, at sushifremstilling er en anelse for omstændeligt. Det har i øvrigt også været svært at få fat i fisk, der er frisk nok, men med den bølge af bedre fiskesteder, som har ramt byen de sidste par år, så er det ikke længere en undskyldning. Jeg synes bare, at det er bøvlet, at fisken så også skal fryses ned (for at dræbe orm, der lever naturligt i fiskekødet) inden brug, for det reducerer muligheden for at lave en spontan omgang sushi.

Men – hvis du er med på at være knapt så autentisk og snyde lidt et par steder, så er her en lille guide til, hvordan du slipper af sted med at lave sushi uden de store fiksfakserier.

Sushi til to personer

250 g grødris (hvis du ikke har sushiris på lager)
1 spsk rørsukker
1 tsk salt
3 spsk riseddike
3-4 nori-plader (tørret tang)

Forslag til fyld: røget laks, avokado, agurk, wasabicreme, mayonnaise (ikke light!!)

Skyl risene i koldt vand, indtil vandet er helt klart – det tager lidt tid, så hav tålmodighed. Hæld alt vandet fra og hæld risene over i en gryde sammen med 5 dl vand. Bring vandet i kog og skru så ned, så det blot står og simrer de næste fem minutter. Læg låg på gryden og lad risene dampe videre i fire-fem minutter. Tag gryden af komfuret og lad risene hvile under låg i ti minutter.

Rør sukker, salt og riseddike godt sammen og hæld det over risene, som vendes grundigt i væden. Lad risene køle af. Imens kan du skære fyldet i strimler, så det er klar til sushi-rulningen.

Som du kan se under forslag til fyld, så brugte jeg røget laks, og det fungerer fint i sushi. Du kan også bruge kogte rejer eller krebsehaler og på den måde undgå nedfrysnings-problematikken, men i denne ombæring holdt jeg mig til den røgede laks. Til gengæld legede jeg lidt og lavede også en enkelt insideout-rulle denne gang – det er næsten lige så let som at lave almindelig sushi.

Har du ikke prøvet at lave sushi før og gerne vil se et par videoer, der viser sushifremstillingen, så kan jeg anbefale disse to fra Politiken:
Sådan laver du sushi
Sådan laver du insideout-ruller

hjemmelavet sushi, asiatisk, grødris, sushiris, rørsukker, riseddike, nori-plade, tørret tang, røget laks, laks, avokado, agurk, wasabicreme, mayonnaise
Jeg var lidt gavmild med de sorte sesamfrø…