Spidskålstoast

Spidskålstoast

Jeg elsker at afprøve nye måder at bruge råvarer på, så da jeg på et tidspunkt så spidskålstoast hos Ravfood, noterede jeg, at det måtte jeg prøve. Siden har opskriften ligget blandt mine bookmarks, men nu var det altså på tide at afprøve konceptet.

Jeg har set spidskålstoast blive lavet som en LCHF-ret (så skal du udskifte hvedemelet – for eksempel med en mindre mængde FiberHUSK). Jeg lavede denne version med hvedemel og brugte et ekstra æg, og så udelod jeg oregano, da jeg gerne ville have en ret ‘neutral’ toast.

Spidskålstoast

4 toasts

5 æg
1 dl hvedemel
50 g fintrevet hård ost – jeg brugte Vesterhavsost
lidt salt og peber
ca. 500 g spidskål, meget fint snittet
lidt rapsolie

Fyld:
skinke i skiver
ost i skiver
evt. skiver af tomat
evt. lidt paprika eller andre krydderier

Tænd ovnen og sæt den på 200 grader. Pisk æggene sammen med mel, ost, salt og peber. Rør spidskålen i. Læg bagepapir på en bageplade og pensl den med lidt rapsolie. Fordel spidskålsblandingen ud i et jævnt lad på bagepladen og sæt pladen i ovnen. Bag den i ca. 20 minutter.

Lad dit spidskåls-‘brød’ afkøle, inden du skærer den i ca. 10 x 10 cm store stykker.

Find en toaster frem (eller tilbered eventuelt dine spidskålstoast i ovnen). Saml dine toasts, så du lægger skiver af skinke, ost og evt. tomater mellem to spidskåls-‘brød’ – evt. piftet yderligere op af lidt krydderier. Grill dem i toasteren eller ovnen, indtil osten smelter.

Spis dem, mens de er varme.

Note: Sådan en spidskålstoast smager aldeles glimrende! Den er selvfølgelig ikke som brødversionen, men det gør ikke noget. Det er et fint trick til at snige lidt flere grøntsager ind i madlavningen.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.