Vi fik ungarsk bønneret tidligere på ugen, da jeg skulle lave noget rimelig simpel hverdagsmad og samtidig ville prøve en ret, der passede til månedens benspænd.
Jeg har brugt frosne bønner i retten, men du kan selvfølgelig også bruge friske. Så er kogetiden blot lidt længere. Der indgik også skinke i den oprindelige ret, men det undlod jeg og brugte i stedet lidt mere bacon, så det passede med den pakke, jeg havde købt.
Ungarsk bønneret
2-3 personer
300 g frosne grønne bønner
100 g bacon, skåret i små tern
½ løg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
1 dl friskhakket persille
olie til at smøre fadet
1½ dl creme fraiche 18%
1 dl fintreven hård ost
1 æg
1 tsk sød paprika
salt og peber
Fyld vand i en stor gryde og bring det i kog. Hæld bønnerne i, bring vandet i kog igen og lad bønnerne koge et par minutter. Tag derefter gryden af varmen og hæld vandet fra.
Steg baconen på en tør pande. Når stegningen er ca. halvvejs, tilsætter du hakket løg og hvidløg, der steger med, indtil bacon og løg er tilpas stegte. Vend den hakkede persille i og giv det et halvt minut mere.
Smør et mellemstort ildfast fad med lidt olie. Fordel først bønner og så bacon i fadet.
Rør creme fraiche, æg, paprika, halvdelen af osten samt salt og peber sammen. Spred det ud over retten og slut af med at drysse resten af osten over.
Ungarsk bønneret skal have 20-25 minutter i ovnen ved 200 grader.
Servér retten varm sammen med groft hvedebrød.
Note: Det er en glimrende ret, som du enten kan spise som frokost- eller hovedret eller servere som tilbehør til et andet måltid. Jeg kunne godt finde på at blande lidt kogte hvide eller røde bønner i en anden gang, hvis jeg serverer den som hovedmåltid, så retten har flere fibre og proteiner og mætter mere.