Tag: solbær

Rådyrkølle med rösti og solbærsauce

Rådyrkølle med rösti og solbærsauce

Efter den fyldige franske løgsuppe var det tid til hovedretten. Efterår er lig med vildtkød, og jeg fandt derfor en rådyrkølle frem fra fryseren. Vildtkød kan være svært at tilberede, så det er en god idé at stege det ved lav varme i længere tid 

Salat med andebryst og solbæris

Salat med andebryst og solbæris

I søndags havde vi besøg af min onkel rejsende Mac og hendes kæreste, og da de er blandt de mest madglade i vores vennekreds – det er blandt andet dem, vi ind imellem tager på restaurant med – så var det nærliggende at udsætte dem 

Romtopf og syltede kirsebær

Romtopf og syltede kirsebær

De seneste uger har jeg også lavet andet end at holde ferie og lave sjove, amerikanske forsøg. Syltningen er gået i gang, og for nogle uger siden startede min romtopf-produktion. Romtopf er en af de ting, som vi lavede i mit barndomshjem, og det er genialt på vanilleis! Det skal gerne laves af friskplukkede bær, ligesom det har godt af at stå koldt og pønse et par måneder, inden det tages i brug, så det er bare om at komme i gang!

Der blev også lavet et enkelt glas syltede kirsebær, som jeg er spændt på hvordan bliver.

Billederne blev desværre ikke så fantastisk gode i denne ombæring.

Romtopf

– 4 håndfulde blandede bærromtopf, blåbær, brombær, hindbær, solbær, ribs, syltning, rørsukker, mørk rom
– 3 håndfulde sukker
– så meget mørk rom, at det dækker et par cm over frugten

Hæld bær og sukker i et sylteglas og rør godt rundt, indtil sukkeret er nogenlunde opløst. Hæld derefter rom i, rør godt rundt og hæld mere i, indtil rommen dækker op til et par cm af bærrene. Stil det køligt og mørkt, så det kan modne de næste måneder.

Du kan sagtens arbejde videre på din romtopf og putte flere bær i hen over sommeren, når de forskellige bærtyper modner. Hver gang, du hælder ny frugt ned i glasset, skal du huske at hælde den tilsvarende mængde af sukker og rom i glasset.

Nyd det oven på is eller til desserter – det smager himmelsk!
syltede kirsebær, kirsebær, syltning, rørsukker, vaniljeekstrakt, vanilje, mørk romSyltede kirsebær

350 g kirsebær
350 g sukker
1 dl vand
2 tsk vaniljeekstrakt
1-2 spsk mørk rom

evt. jævne med maizena

Udsten kirsebærrene og lad dem koge i mindst 20 minutter sammen med alle andre ingredienser undtagen rom. Hæld rommen i til sidst – her brugte jeg også noget maizena til at jævne den lidt.

Note: De blev desværre ikke helt så gode som dem, jeg lavede i Frankrig, men de havde også kogt i en god frugtsuppe med sukker, inden de blev syltet. Jeg puttede lidt rom i til sidst, og jeg er spændt på, hvordan smagen så vil udvikle sig.

Solbærsaft

Solbærsaft

Tidligere på ugen fik jeg en stor pose friskplukkede solbær fra min mor, og de skulle jo omsættes. Jeg lavede et lillebitte glas solbærmarmelade – mest af alt for lige at få en smule marmelade med mørke bær i huset, for det har vi ikke 

Kokosmuffins med bær

Kokosmuffins med bær

Jeg bagte kokosmuffins den anden dag. Opskriften er oprindeligt fra Diabetesforeningens hjemmeside, da jeg godt ville bage en kage, som kunne spises af folk med sukkersyge. Desværre var den nys indkøbte flaske med sødemiddel pist forsvundet, da jeg skulle bruge den! Absolut elendig timing. Jeg 

Fyldte snackpebre, solbærsmoothie

Fyldte snackpebre, solbærsmoothie

Nu fik jeg endelig tid til at prøve at lave fyldte snackpebre! Det er en ret, jeg flere gange har tænkt på at prøve, for jeg synes, de er så dekorative, og så er det jo en god måde at bruge flere grøntsager i madlavningen.

I går nulrede vi rundt herhjemme og fik ordnet nogle praktiske ting. Jeg ville gerne have nået mere, men min bevidsthed var temmelig glad for at holde ferie, så der blev også tid til computerspil og ikke mindst serie-kigning – vi fik set tredje sæson af Battlestar Galactica færdig og sikke en afslutning! Nu er spørgsmålet, om vi snarest muligt skal kaste os over fjerde og sidste sæson, eller om vi skal vente lidt – det er jo den sidste sæson, og det bliver helt mærkeligt at afslutte den…

Fyldte snackpebre

4 personer

250 g hakket oksekød
1 løg, finthakket
2 fed hvidløg, finthakket
madolie
en dåse tomatkoncentrat
1 tsk paprika
1 tsk timian
½ tsk salt
4 snackpebre
lidt revet ost

Svits løget og hvidløgene i lidt olie og tilsæt oksekødet. Steg det igennem og tilsæt så krydderierne samt tomatkoncentratet og en sjat vand. Lad det stå og boble, mens du skærer toppen af snackpebrene og renser dem for kerner – husk at gemme toppen! Put kødsaucen forsigtigt i hver snackpeber med en ske og sæt toppen på igen med tandstikkere.

Læg snackpebrene i et fad, smør dem med lidt madolie, og sæt dem i ovnen ved 200 grader i 20 minutter. Drys osten på efter 10-15 minutter.

Note: Jeg lavede denne mængde kødsauce, men skulle kun bruge til to snackpebre – resten af kødsaucen bliver gemt til aftensmaden i morgen. Det er en god og enkel måde at mindske kødforbruget på, uden at man føler, at der mangler noget. Retten blev serveret med ris og en grøn salat bestående af strimlede salatblade, agurketern, lidt finthakket frisk koriander, lidt olivenolie og citronsaft.

Solbærsmoothie

2 glas

2½ dl kærnemælk med citron og rørsukker
2 dl frosne solbær
1 lille banan
3 tsk sukker

Alle ingredienser blendes.

Note: Normalt bruger jeg så lidt sukker som muligt, men både solbær og kærnemælk er ret syrlige, så der var brug for lidt sødme til smoothien. Selvom jeg tilføjede sukker, var den stadig ikke specielt sød, men det var nu en ganske fin variant alligevel – smoothies behøver ikke at være søde hver eneste gang.

Syndig solbærlagkage

Syndig solbærlagkage

En af mine kolleger bestak mig til at lave en kage til hans fødselsdag, og da jeg havde ret frie hænder (han foreslog noget med chokolade og røde bær), vidste jeg straks, hvad jeg ville lave – nemlig denne solbærlagkage. Jeg forelskede mig for lang