Tag: appelsinjuice

Alabama Slammer

Alabama Slammer

Det snigende forårsvejr blev fejret den anden dag med en Alabama Slammer. Det er en smuk og sød drink, som helt sikkert vil klæde enhver sommerfest, men du kan naturligvis drikke den året rundt. Det er lidt forskelligt, om folk putter grenadine i eller ej, 

Andesalat med kål og asiatisk twist

Andesalat med kål og asiatisk twist

Denne lune andesalat serverede jeg i søndags for vores gæster – ja, de selvsamme der fik både honningsnitter og skaldyrsrand. Jeg fandt på retten, da jeg grublede over, hvad jeg kunne lave, der var juleagtigt, men alligevel ikke traditionel julemad, og så fik jeg lyst 

Appelsinsorbet

Appelsinsorbet

I sidste uge lavede jeg flere retter, der krævede æggeblommer – blandt andet kokospanerede kyllingenuggets med karrymayonnaise. I den forbindelse fik jeg flere æggehvider til overs, og en af dem blev straks brugt i en appelsinsorbet – man går vel ind for Stop Spild af Mad.

Smagen af denne sorbet afhænger naturligvis meget af hvilken appelsinjuice, du bruger. Jeg vil som udgangspunkt anbefale den fra Valsølille, da den er friskpresset og har en god og tydelig appelsinsmag, men jeg valgte dog selv at eksperimentere med en økologisk appelsinjuice, jeg lige havde købt til weekend-morgenmaden.

Appelsinsorbet

3 dl god appelsinjuice – gerne Valsølille
1½ dl sukkersirup – se her hvordan du laver det
1 æggehvide
evt. fintrevet skal fra ½ øko-appelsin

Pisk appelsinjuice, sukkersirup, æggehvide og evt. appelsinskal grundigt sammen. Hæld det på en ismaskine og lad det køre, indtil massen er rørt til appelsinsorbet. Servér med det samme eller put det i fryseren.

Note: Frisk og mild appelsinsorbet med dejligt strejf af appelsinsorbet. Smagen er ikke så kraftig – hvis du vil have det, skal du putte noget revet appelsinskal i fra start eller måske lidt Cointreau/appelsinlikør, som Elsebeth foreslog i kommentarfeltet.

Varm appelsintoddy

Varm appelsintoddy

Jeg starter månedens benspænd med varme drikke med denne appelsintoddy, der – som navnet antyder – er baseret på appelsin! Jeg har lavet en varm appelsintoddy, og ideen fik jeg, da jeg surfede på emnet ‘varme drikke‘ på nettet. Pludselig slog det mig, at det 

Sex on the Beach og Berry Blush

Sex on the Beach og Berry Blush

Jeg holder lige en lille pause med indlæggene om Provence-ferien og præsenterer i stedet et par drinks, som vi har nydt i den forgangne uge. Den første, Sex on the Beach, er blandt de drinks, som let fører til et par friske kommentarer, når man 

Halloweenslik: Ildkugler og fyldte kranier

Halloweenslik: Ildkugler og fyldte kranier

græskarhoved, græskardekoration, Halloween, halloweendekoration, JackSådan så velkomstkomiteen ud ved indkørslen…

Som sagt holdt vi Halloweenfest i går, og det var (u)hyggeligt! Jeg havde lavet lidt Halloweenslik til at supplere udvalget af snacks, og så startede gemalen og jeg selvfølgelig festen med en hidsig drink med navnet Zombie! Opskriften til denne fandt jeg på shake-it.dk

Ildkugler
25-30 stk.ildkugler, marcipankugler, marcipan, sambal oelek, Halloweenslik, Halloween

200 g marcipan
2 tsk sambal oelek
orange chokoladeovertræk

Ælt marcipan og sambal oelek godt sammen. Smelt chokoladen og dyp marcipankuglerne i den, så der kommer små ‘flammer’. Lad dem tørre, inden de serveres.

Note: Chokoladen opvejer noget af den stærke chili og giver et godt modspil, men vær forberedt på, at de små ildkugler godt kan varme lidt…

Fyldte kranier

hvid chokoladefyldte kranier, hvid chokolade, syltede kirsebær, Halloween, Halloweenslik, chokoladeslik
syltede kirsebær

Smelt den hvide chokolade og pensl formen med lidt af chokoladen. Smid den i fryseren i et minut, så chokoladen fryser hurtigt, og put derefter et halvt kirsebær i hver. Hæld chokolade over og slå forsigtigt formen i bordet, så eventuelle luftbobler forsvinder. Put formen i fryseren igen nogle minutter, indtil chokoladen er stivnet, og få chokoladerne ud af formen ved at slå den mod bordfladen.

Note: En glimrende smagskombination – omend noget sød – og en skøn detalje med det ‘blodige’ fyld, hæhæ! Formen har jeg købt i en af de danske forhandlere af kagepynt.

Zombie
1 drinkzombie-drink, mørk rom, grenadine, appelsinsaft, kirsebærlikør, citroner, Hallowen-drink, Halloween

2 cl citronsaft
2 cl appelsinsaft
2 cl kirsebærlikør
8 cl Hansen mørk rom
2 cl grenadine

Bland alt undtagen grenadinen i et højt glas, fyld isterninger i og hæld forsigtigt grenadinen ned langs kanten af glasset.

Note: En forholdsvis kraftig og tung drink smagsmæssigt – og nok også lidt for sprittet til mig. Men ellers en flot farve, der passede meget godt til navnet.

Her er lidt flere billeder fra oppyntningen. De fleste er taget midt på eftermiddagen, så der stadig var et fornuftigt og naturligt lys.
Halloween
Halloweengræskar, HalloweenHalloweenpynt, Halloween, kunstigt spindelvæv

Hush puppies, tequila lime chicken og kastanje-cheesecake

Hush puppies, tequila lime chicken og kastanje-cheesecake

Kender du hush puppies? Jeg har brugt eftermiddagen og aftenen i selskab med Klidmoster og Hanne, og der er blevet spist og fjollet en hel del! Jeg udsatte dem blandt andet for en amerikansk-sodavand-bootcamp, så nu har vi fået nok sødestoffer og E-numre for mange 

Spinattzatziki, svampe-bønnefad, kirsebærsuppe, syltede kirsebær – og det løse

Spinattzatziki, svampe-bønnefad, kirsebærsuppe, syltede kirsebær – og det løse

  Jeg fandt nogle tomater i det franske supermarked i ferien, som jeg slet ikke kunne stå for, og så stod den ellers på spinattzatziki, som jeg fandt inspiration til fra ‘Flere suveræne salater…’, kød marineret i lidt olivenolie, citronsaft og et stort bundt friskplukket 

Pina colada-smoothie

Pina colada-smoothie

Pina colada-smoothie, smoothie, ananas, bananer, mælk, appelsinjuice, vaniljesukker, kokosmel, Malibu, creme fraicheNormalt er jeg ikke særlig god til varme og slet ikke i Danmark, hvor luftfugtigheden gør, at 25 grader føles som 35 grader. Men de sidste par uger har jeg slubret varmen og solen til mig, som havde jeg ligget i en dybfryser i flere år. Vinterens og forårets kulde gjorde virkelig indtryk på mig, og jeg har været stjernelykkelig for det gode vejr – også selvom jeg ikke har ferie endnu.

Vi har nydt mange gode dage på terrassen, men i går gemte vi os i stuen, for der var det ganske enkelt for varmt udenfor. Vi måtte også opgive at lufte ud, for luften udenfor var varmere end indenfor! Til gengæld betød det, at det tog under 1½ time at tørre tøj i solen – det er kortere tid, end det tager at vaske det! Tror lige jeg kører resten af portionerne i dag…

Nu vil jeg smutte ud på terrassen igen og nyde en bog i solen. Måske jeg skal have mig en smoothie mere – jeg lavede en her til morgen, som var inspireret af bogen ‘Grigos bær og frugter’ – en dejlig, dejlig kogebog. Jeg erstattede dog yoghurt naturel med creme fraiche og brugte langt mindre – og så pillede jeg i det hele taget en del ved blandingsforholdene.

Pina colada-smoothie
2½ glas

185 g friske ananasstykker (gerne frosne)
en lille frossen banan
2 dl mælk
1 dl appelsinjuice
2 spsk creme fraiche 9%
1 spsk rørsukker
1 tsk vaniljesukker
1 spsk kokosmel
en lille sjat Malibu

Blend alle ingredienser.

Note: Nu har jeg aldrig drukket mig stangvissen i Malibu, da jeg var teenager, så den kan jeg godt nyde en sjælden gang uden at få flashbacks til tømmermænd og des lige. I denne her smoothie er den god til at forstærke kokossmagen, men brug kun en lille smule, da den ikke er tænkt som en drink. Jeg brugte iskold frisk ananas, men den vil være endnu bedre i med frosne ananasstykker. Du kan evt. også bruge lidt mindre sukker.

Saltede citroner og filur is-smoothie

Saltede citroner og filur is-smoothie

Ind imellem kaster jeg mig ud i madprojekter, der kræver en del tålmodighed. Ikke fordi det er nørklearbejde, men fordi resultatet først kan afgøres flere måneder efter. Sådan et projekt kastede jeg mig ud i for en uge siden, da jeg lavede et glas saltede