Tag: restauranter i Paris

Restaurant Assanabel

Restaurant Assanabel

Restaurant Assanabel var den sidste restaurant, vi nåede at spise på i Paris. En stor libanesisk og ret prisvenlig restaurant, som var godt besøgt den lørdag aften, vi var der. Gemalen havde desværre ikke den store appetit, selvom han var kommet sig over en madforgiftning, 

Restaurant Sola

Restaurant Sola

Restaurant Sola er en restaurant i Paris, hvor det franske køkken møder det japanske. Det var et sted, jeg var meget spændt på at besøge, men jeg måtte desværre tage derhen alene denne aften, da gemalen havde fået madforgiftning aftenen forinden. Det føltes en lille 

Restaurant Fleur de Pave

Restaurant Fleur de Pave

Restaurant Fleur de Pave var vores anden aftenrestaurant på vores ferie i Paris. Her kan man få en fire-retters menu til 80 euro på hverdage eller en seks-retters menu plus appetizers og petit fours til 135 euro. Vi tog det sidste. Man kunne kombinere det med en lille vinmenu på fire glas, hvilket passede os fint.

Vi fik mulighed for at sætte os med udsigt til bordet, hvor kokkene anrettede de enkelte serveringer, og det tog vi selvfølgelig imod. Lidt nysgerrig er man da!

Vi lagde ud med to slags appetizers. Der var en sprød kiksebund med gulerod- og appelsincreme, som havde en god balance i forhold til sødme og syrlighed, mens den anden var en kombination af labneh, kinaradise og chipotle! En ret funky kombination, der fungerede overraskende godt. Ved siden af kom der også et yndigt briochebrød, som dog var en anelse tørt.

fleur de pave, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris

Vores første forret var en meget smuk komposition af blomkål tilberedt på tre forskellige måder på en bund af lidt olie og drysset med krydderier. En meget lækker blomkålscreme i midten og med tynde flager af blomkål omkring. Fremragende måde at få blomkålen i centrum.

Anden servering var denne flotte anretning med rå kammuslinger, der var dryppet med dildolie og pyntet med farvede, syltede kinaradiseblomster, sennepsfrø, safranskum og rogn. Fantastisk smag og meget indbydende at se på.

fleur de pave, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris

Foråret var også kommet til Paris, så tredje servering med havtaske fik følgeskab af store, saftige grønne asparges, hvidløgspesto, rødvinsssauce, yoghurtcreme samt urter. Det var næsten synd for fisken, at den havde selskab af grønne asparges, for de sidste stjal nærmest al opmærksomheden.

Nu var det tid til hovedretten. Her var nænsomt tilberedte stykker due kombineret med kartoffelmos, kyllingesauce, blancherede ærter, spinat ravioli samt ærteskud. Igen en ret med gode forårselementer, og hvor alle dele fik lov til at smage igennem uden at overdøve hinanden.

fleur de pave, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris

Der var tid til at samle lidt appetit, for der ventede også to desserter!

Den første var denne fine, elegante servering med råsyltede jordbær og jordbærjuice, rosmaringelé og tonkabønnecreme. En mild, frisk og let sødmefuld dessert, som fik en til at tænke på sommer. Det var så også 25 grader den dag i Paris, så det passede fint 🙂

Den anden dessert var til gengæld en dekadent anretning, hvor chokoladekagen var pyntet med store chokoladeflager og toppet med kaffeis. Den kom heldigvis ikke til at virke for tung, men var fint afstemt i forhold til sødme og bitterhed.

fleur de pave, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris

Vi sprang kaffe over men fik som sagt stadig petit fours. De bestod af mango-frugtflæsk, skumfidus med rosenvand samt en lille chokoladehapser.

Vinene, der fulgte med maden, var alle velsmagende og fint afstemt til maden. Der var mere fylde og kompleksitet i forhold til aftenen før på Aldehyde, hvilket passede os godt.

Betjeningen var perfekt balanceret mellem venlighed, humor og professionalisme. Det var tilpas afslappet til os, og vi hyggede os rigtig godt.

Alt i alt en fantastisk oplevelse hos Fleur de Pave. Der var dog én ting, der giver en skramme i vores minde om aftenen … for gemalen fik en madforgiftning, som slog igennem få timer efter og som lagde ham brak i et døgn 🙁

Vi er ret sikre på, at det var en af kammuslingerne i hans forret. Og bruger man rå kammusling i en ret, så er det desværre noget, der er svært at gardere sig imod, så vi tror ikke, at Fleur de Pave har lavet en fejl i forhold til opbevaring. De og især gemalen har ‘blot’ været yderst uheldige med, at en af muslingerne har indeholdt algegift.

Så. Når vi er på ferie fremover, så springer vi kammuslinger over. Det er simpelthen for ærgerligt at miste en hel dag, når man kun har fire overnatninger i en by.

Restaurant Aldehyde

Restaurant Aldehyde

Restaurant Aldehyde var den første aftenrestaurant, som vi besøgte på ferien til Paris. Restauranten er meget populær, da den unge tunesiske kok, der står bag, har imponeret den franske madscene ved at lave komplekse retter, hvor det franske og det tunesiske køkken mødes. Aldehyde har 

Restaurant Procope

Restaurant Procope

Restaurant Procope er hyggelig frokost- og aftenrestaurant i Paris. Vi besøgte stedet på vores togferie i sidste uge, hvor vi havde fire overnatninger i byernes by. Vi sørgede selvfølgelig for at booke nogle gode aftenrestauranter, så de fleste frokostmåltider var lette løsninger. Vi måtte dog 

Le Vernet

Le Vernet

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigJeg havde som sagt lidt besvær med at finde parisiske restauranter med onlinebestilling, men aftenen før afrejsen faldt jeg over Le Vernet, som er en gourmetrestaurant, der er tilknyttet Hotel Vernet. Menuen hos Le Vernet lød både spændende og indbydende, og da restauranten havde fået rigtig gode anmeldelser på Tripadvisor, sørgede jeg for at bestille bord til fredag aften.

Vi blev mødt af et par formelle og stilrene tjenere, som viste os hen til et af de smukkeste rum, jeg nogensinde har indtaget et måltid i! Jeg fik desværre ikke taget så mange billeder af det – lige præcis der ville jeg virkelig føle mig som den dumme turist ved at sidde og fotografere hele rummet – men som I kan se, fik jeg alligevel sneget mig til et par knips.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigVi havde flere tjenere i løbet af aftenen på Le Vernet, men vores primære var lidt af en oplevelse. Han virkede først meget stiv i betrækket med et kraftigt snert af arrogance, og vi nåede begge at tænke “åhnej, vi har fået den klassiske snobbede franske tjener, som bare opfatter os som ignorante og dumme turister”. Det viste sig dog hurtigt, at manden ikke var uden humor, og da vi først havde følt hinanden lidt på tænderne, endte vi med at finde ham ret underholdende. Faktisk var der intet at udsætte på servicen – den var helt, som den skulle være.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigMens vi studerede menukortet, fik vi et par snacks. Le Vernet havde en tastingmenu til 102 euro – uden vin – men da jeg allerede havde forelsket mig et par retter fra det almindelige menukort, da jeg tjekkede deres hjemmeside, valgte vi a la carte. Samtidig tog vi hver et glas vin til de to første retter.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigFørst blev vi dog budt på en fin lille appetizer. En rødbedecreme med små stykker af grønne æbler nederst i glasset, så det lignende en fin lille cocktail. Cremen var toppet med røde lucernespirer, der var blandet med noget grønt, som jeg ikke kunne identificere. En frisk og delikat lille mundfuld.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigLæg mærke til den meget smukke tallerken, som glasset stod på.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigMin forret bestod af frølår – ja, nu jeg var i Frankrig, så var det oplagt at vælge – der var tempurastegt og lå på et leje af brøndkarsesaft. De små lårbasser var saftige og meget møre, og kombinationen med den sprøde skal var genial. En ret moderne og fræk måde at servere frølår – dejligt at se og ikke mindst dejligt at smage. Gemalen fik en speltrisotto med fjerkræ og krebs, og derfor havde jeg valgt en Chablis til os begge, da det plejer at gå godt sammen med risotto. Vinvalget viste sig heldigvis at matche godt til begge retter, da vinen havde en tilpas sødme – uden at det blev for voldsomt – som spillede fint sammen med de to forretter.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigAnretningen af min hovedret fik mig til at smile af glæde, for et af mine typiske kritikpunkter ved restauranter er en generel mangel på grøntsager i retterne. Jeg havde bestilt braiserede kalvekæber, og de blev serveret med et lækkert udvalg af sprøde grøntsager. Saucen var – selvfølgelig – også ganske skøn – og selvom gemalens hovedret med lam og ravioli også så indbydende ud, så ville jeg absolut ikke bytte. Kødet var mørt som smør og blev nydt i fulde drag. Jeg havde bestilt en rødvin til – nu kan jeg desværre ikke huske hvilken, og jeg kan ikke finde vinkortet på deres hjemmeside – og jeg tror, at tjeneren et eller andet sted syntes, at det var interessant, at det var mig, der suverænt bestemte den del. Det plejer jo at være fyrene, der står for vinvalget.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigJeg vil godt indrømme, at en af de vigtigste parametre for valget af Le Vernet var ovenstående dessert, som – da jeg så den på papiret – slet ikke kunne stå for, og den levede fint op til forventningerne. Den bestod af ultratynde ravioli lavet på rødbede og solbær, som jeg tror var fyldt med en mild hytteostecreme og serveret med hytteostesorbet. En smuk og meget utraditionel servering, som var mild og silkeblød. Gemalen valgte chokoladedesserten, som straks fik tjeneren (ikke ham, som jeg omtalte i starten) til overrasket at udbryde, at det ellers altid var kvinden, der valgte chokoladedesserten. Heldigvis hviler gemalen så meget i sig selv, at han ikke følte sin maskulinitet truet, men de har sikkert syntes, at vi var et lidt pudsigt og utraditionelt par… nåja, og det er jo rigtigt nok.

Le Vernet, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Paris, FrankrigMange af de bedre restauranter har ofte et par lækre petit fours til kaffen, men da ingen af os er til den sorte drik, er det sjældent noget, vi oplever. Jeg valgte dog at ofre mig og bestilte en kop te, så vi kunne teste stedets søde sager, og ganske rigtig fik vi også en tallerken med fine små lækkerier. Den hvide var en mini lemon meringue pie, mens den mørke var lavet på chokolade. Ganske fine men ikke overvældende eller nyskabende og dermed ikke helt på højde med resten af måltidet.

Vi endte med at give lidt under 100 euro per person for tre retter samt to glas vin. Teen kostede 6 euro og fik dermed den samlede regning for besøget på Le Vernet op på lidt over 200 euro.

Det var helt klart pengene værd, og vi var meget glade for at få en så god restaurantoplevelse i Paris, hvor maden både var delikat, velsmagende, elegant, nyskabende og smuk, mens både service og omgivelser var helt i top. Af samme grund ligger oplevelsen også på lidt over fem stjerner, og jeg vil varmt anbefale Le Vernet, hvis du har planer om at spise i Paris og gerne vil bestille bord i forvejen.

Au Bougnat og Paris by night

Au Bougnat og Paris by night

Vores tur til Paris var som sagt et lidt spontant indfald, og derfor havde jeg – i modsætning til turen til Barcelona – ikke researchet på byens restauranter og fået bestilt bord i god tid. Jeg forsøgte dog at finde frem til et par gode