Kultur, marked og mad i Firenze

Firenze, madmarked, fødevaremarked, frisk pasta, rejse, shopping

Om fredagen var der fantastisk solskinsvejr og ca. 25 grader. Vi spiste en ret kedelig morgenmad på vores hotel, Orcagna, som bortset fra det var et godt og billigt hotel. Vi gav 450 kr. per nat for et værelse, og det er jo noget nær halv pris i forhold til, hvad man skal give i for eksempel London. Men ok – det er også en uretfærdig sammenligning. Italienerne er ikke kendt for en særlig god eller spændende morgenmadskultur, så det havde vi heller ikke forventet.

Firenze, madmarked, fødevaremarked, frisk pasta, rejse, shoppingVi mødtes med vennerne ved et marked, hvor der både var overdækkede boder samt en lang række ‘faste boder’ i en bygning ved siden af. Her begik jeg den fejl IKKE at shoppe igennem, for jeg tænkte, at jeg nok nåede et marked mere senere på ferien, men sådan gik det ikke. Jeg fik dog købt to bluser samt stirret på en lang række delikatesser. Det ser så imponerende lækkert ud, når det bliver præsenteret i montrene. Ikke blot deres mange pasta-varianter men også de store fiskemontre og det kæmpe udvalg af ost. Uha, hvor ville jeg dog godt bosætte mig nogle måneder og lave mad i stride strømme…

Et par andre snapshots fra gåturen i byen:

Firenze

Men vi gik lidt rundt og var i to parker, inden det blev tid til en bid frokost. Et par af de andre fik en panini, mens jeg tog en madpandekage med kalkun, tomat og pesto. Enkelt og meget lækkert.

Firenze, rejse, shopping

Derefter tullede vi lidt rundt, indtil det var tid til en is. Hvis der er noget, italienerne har forstand på, så er det is! Ok, så også pasta da, men is er virkelig godt i Italien! Jeg fik en is med biscotti, som var sød og lidt kokos/mandel-agtig i smagen samt en is med grønne æbler – meget frisk og dejlig på sådan en solskinsdag.

Firenze, italiensk is, rejse

16 thoughts on “Kultur, marked og mad i Firenze”

• Kære Piskeris
    Velkommen hjem!
    Jeg tænkte nok, at I var på en lille ferie.
    Min veninde og jeg var i Firenze i 08, vi var der i efteråret, og der var varmt, vi boede dog ikke i byen, men sådan godt placeret midt i Toscana.
    Jeg fik akkurat samme lyst som dig, simpelthen være dernede hente varerne på torvet, og bare lave mad.
    Jeg har faktisk prøvet, at leve sådan i 2½ år i Sydspanien, det er fantastisk, sjovt, skønt og helt anderledes som herhjemme.
    Knus
    Vibeke

• Wauw, sikke nogle dejlige billeder du har taget!
    Sådan et marked må være en stor oplevelse. Det var synd, du ikke nåede at komme igen og shoppe helt igennem 🙂 Isene lyder forrygende dejlige og minder mig om, at man nu kan få en is her (fra Polaris) med browniestykker i – ja, grin bare, men det er vildt lækkert.
    25 grader lyder helt perfekt til jeres forårsferie, og nu er jeg meget spændt på, om du skiver lidt mere om dine oplevelser 🙂
    Ha' en dejlig dag, Piskeris!

• Lyder som en dejlig tur!!
    Italiensk is er bar det bedste i hele verden. Næste år vil jeg altså til Italien!
    I Spanien er de vilde med søde sager.
    I Supermarkederne er der hele 2 STORE kølebokse kun med yoghurt. Af den søde, sukkerfyldte og syntetiske slags. GUF!
    Vi var også på marked, det var nærsten at for meget på en gang!

• Vibeke – mange tak! Det er hyggeligt at være hjemme igen, selvom her er en anelse koldt! 😀

Jeg kan ikke tåle at være på markeder i Frankrig og Italien – min hjerne begynder straks at tilberede de mange lækre råvarer, inden jeg overhovedet har købt noget 🙂

• Madame – tusind tak! Jeg kan godt blive ret ubeslutsom, når jeg er på sådan et marked, så det var meget heldigt, at vi ikke kom på mange af dem – så var jeg gået helt kold! 😀

Beretningen fortsætter i løbet af i dag, men jeg kan se på det hele, at jeg først bliver færdig i morgen eller i overmorgen, for der er stadig meget at fortælle.

• MissMuffin – absolut en dejlig tur ja 🙂

Se, det er en af de gode ting ved at tage sydpå – de har alle mulige sjove og lækre yoghurtvarianter, som er rent guf. Jeg holder mig fra de søde, man kan få herhjemme, men på ferier under jeg mig selv at prøve en del af dem, og det er virkelig hyggeligt med sådan et lille bæger!

• Hvor ser det super godt ud med det der pastabord !!! Det er da vildt… ! Kan forstille mig at man kan bruge rigtig meget tid på at gå rundt og ose !!!

Umm is… suk… hihihi

Hyggehygge
    Marianne

• Firenze er helt klart også en af mine ynglingsbyer. Fantastisk mad og ikke mindst vin. Ser ud til at i var heldige med vejret, og havde en skøn tur 🙂

• Åh ja, is i Italien er det bedste. Jeg tror ikke, jeg lod chancen gå mig forbi en eneste aften, da vi var i Rom.
    Det ville være så fantastisk med nogle måneder i Italien tæt ved skønne markeder. Det kan jeg helt tilslutte mig!!

• Hej Find Hotel!
    Det var en dejlig tur – men vejret slog om i regn om søndagen, så desværre holdt det ikke hele ferien igennem. Jeg nåede dog at få nok sol og varme til, at nu kan det kun gå for langsomt med også at få det her i Danmark 🙂

• Sikke fine billeder!

Og italiensk is er bare det bedste. Jeg var i Venedig for to år siden, og jeg skulle have is mindst to gange om dagen.

• Anette – tusind tak! Hov, is to gange om dagen – hvorfor tænkte jeg ikke på det!? Det må jeg huske, næste gang jeg kommer til Italien! 😀

• Jeg kan godt forstå at du ærger dig over ikke at shoppe igennem, på den anden side er det ikke sikkert at fisk havde gjort sig så godt 😉

Jeg tror jeg ville ha' gået totalt amok, især med den fyldte pasta, for pokker hvor ser det lækkert ud….

Jeg tror også godt at jeg kunne leve med at slå mig ned i Italien er par måneder – eller flere år – hvor må det være dejligt at have sådan et udvalg af råvarer.

Is er også en af de ting jeg ser MEGET frem til når vi skal til Rom til efteråret 🙂

Mange hilsner
    Birthe

• NYBH – hæhæhæ! Ja, sikkerhedskontrollen havde nok givet mig lidt for megen opmærksomhed, hvis jeg havde forsøgt 😉

Jeg har bestemt fået et helt andet syn på italiensk mad efter denne tur. Første gang, vi var i Italien for en del år siden, var vi ret uheldige med restaurantbesøgene, så der var jeg ret skuffet, men nu har det atter fået en stjerne hos mig 🙂