Tag: rødvin

Tomatsauce med ansjoser

Tomatsauce med ansjoser

Tomatsauce med ansjoser er en skøn udgave af den klassiske tomatsauce, hvor ansjoserne giver en mere dyb og salt smag. Der skal kun et par ansjosfileter til, og så har du en smagfuld tomatsauce, som du kan bruge til mange forskellige retter. Jeg fik selvfølgelig 

Salat med kyllingehjerter

Salat med kyllingehjerter

En salat med kyllingehjerter lyder måske lidt alternativt, men det er en glimrende frokostsalat fyldt med protein. Og så er kyllingehjerter ofte noget billigere, da indmad som regel sælges til en fornuftig pris. Jeg købte hjerterne via en hjemmeside med økologisk kød, men du kan 

Krondyrcuvette

Krondyrcuvette

Sådan en krondyrcuvette er vel svær at tilberede? Ikke nødvendigvis, men ligesom meget andet vildtkød skal man gøre det forsigtigt og i kort tid!

Jeg købte nogle forskellige vildtudskæringer for et par måneder siden, da jeg fandt et godt tilbud. Blandt udskæringerne var der krondyrcuvette, som jeg ikke har erfaring med at tilberede, så det måtte jeg naturligvis prøve.

Der stod en kort vejledning hos leverandøren i forhold til ovntemperatur og kødets kernetemperatur, og så jeg eksperimenterede jeg videre med det. Resultatet blev ganske vellykket. Faktisk så vellykket at gæsterne, der ellers ikke normalt spiser så meget vildtkød, tog en ekstra omgang, da de blev tilbudt.

Krondyrcuvette

4-6 personer

2 stk. krondyrcuvette
smør til stegning
salt og peber

Derudover:
1½ dl kraftig rødvin eller gløgg*
1 tsk enebær

*det er jo oplagt at bruge en rest gløgg i december måned. Jeg brugte en sjat alkoholfri gløgg, da den ene af gæsterne desværre ikke tåler rødvin, og den krydrede og sødmefulde drik passede godt sammen med kødet.

Tag kødet ud af køleskabet en halv time før, at du vil tilberede det. Gnid kødet med salt og peber. Smelt smør på en pande og brun kødet på begge sider. Læg kødet i et ildfast fad og hæld rødvin eller gløgg i fadet sammen med enebær.

Stil fadet i ovnen ved 160 grader. Sørg for at have stegetermometer i kødet. Det skal helst ramme en kernetemperatur mellem 56 og 60 grader. Tag derefter fadet ud af ovnen og lad det køle af i 5-10 minutter, inden du skærer det i skiver og serverer det med det samme.

Jeg serverede krondyrcuvette sammen med kartoffelstakke, svampesauce samt grøntsager.

Note: Den største udfordring ved at tilberede vildtkød er, at de fleste udskæringer er ret magre. Derfor er tilberedningstiden heller ikke særlig lang. Jeg tror, at jeg havde kødet i ovnen i ca. 10 minutter, men jeg tog ikke tid, da jeg var mere fokuseret på at holde øje med kernetemperaturen. Jeg valgte også at gå efter en temperatur på 59-60 for en sikkerheds skyld, og kødet blev heldigvis både rosa og saftigt. Men giv det endelig ikke mere end det.

Har du mod på flere retter med krondyr? Så tjek de andre krondyr-retter, jeg har lavet gennem tiden.

Friske forårsruller med and

Friske forårsruller med and

Friske forårsruller er en af mine yndlingsmåder at bruge rester på. Men jeg opdagede faktisk for nylig, at den åbnede pakke rispapir, vi havde liggende, faktisk lige havde overskredet sidste salgsdato, og så var det om at få dem brugt. Og det passede jo perfekt 

Pasta med tofusauce

Pasta med tofusauce

Tofusauce havde jeg nok ikke tænkt på at lave, hvis ikke jeg havde set en video fra Fitgreenmind, hvor hun brugte silken tofu til at skabe en cremet og indbydende pastasauce. Og det måtte jeg da straks prøve til mit tofu-benspænd, for det er ikke 

Svinekæber i paprikasauce

Svinekæber i paprikasauce

Hvad siger du til svinekæber i paprikasauce – en skøn simreret her i den kolde vinter? Og så med et krydret pift, der er med til at give varmen?

Jeg siger i hvert fald ja tak, for det lavede jeg i sidste uge, og det var skønt med en fyldig ret, hvor kødet nærmest smeltede på tungen. Retten var naturligvis også en del af mit paprika-benspænd denne måned. Paprika er nemlig et fantastisk krydderi til vinter-simreretter, og finder du også den røgede paprika frem, så skrues der ekstra op for smagen og dybden i retten.

Svinekæber i paprikasauce

4 personer

7-8 mellemstore svinekæber
smør til stegning
2 mellemstore løg, skåret i tynde både
1½ spsk sød paprika
½ spsk røget hot paprika
3 mellemstore gulerødder, skåret i 1 cm tykke skiver
1 dåse hakkede tomater
2 dl rødvin eller portvin
4 dl vand
salt og peber
evt. lidt mørk sirup

Jævning:
½-1 dl hvedemel
½-1 dl vand

Smelt en klat smør i en stor gryde og læg halvdelen af svinekæberne i. Brun dem på alle sider, inden du tager dem op og bruner den anden halvdel af svinekæberne. Tag dem op og tilsæt lidt mere smør til gryden. Hæld løg i smørret og rør rundt. Giv dem et halvt minuts tid, inden du tilsætter de to slags paprika og steger et halvt minut mere.

Rør gulerødderne i og lad dem stege et par minutter, inden du rører tomater, rødvin og vand i. Læg svinekæberne i tomatsaucen og læg låg på gryden. Skru ned for varmen og lad det simre ca. 2½ time. Husk at kigge til et par gange undervejs.

Ryst en jævning af lige dele mel og vand og rør det i gryden. Smag til med salt, peber og eventuelt lidt mørk sirup.

Svinekæber med paprikasauce smager fremragende med kartoffelmos, men kan også sagtens serveres sammen med kogte ris eller en spidskålssalat.

Note: Her får du en dejlig krydret og varmende simreret, som passer godt til det kolde vejr. Hvis du vil have den ekstra krydret, kan du altid smage til med lidt stærk chilisauce eller chipotle til sidst, men i denne udgave bør de fleste kunne være med.

Dyreryg i tomatsauce

Dyreryg i tomatsauce

Jeg fik en lille dyreryg fra min far for nylig, da han ind imellem får vildtkød fra jægerne i lokalområdet. Vildtkød er ret fedtfattigt, så det er ikke lige et stykke kød, man steger i ovnen – men man kan til gengæld sagtens bruge det 

Pasta med and og tomatsauce

Pasta med and og tomatsauce

Jeg fik lyst til at lave pasta med and efter at have købt en stor dåse confiterede andelår. De kan købes i visse store supermarkeder (jeg fandt denne her i en Føtex Food), og ellers skal man i specialforretninger. Indkøbet skete selvfølgelig i forbindelse med 

Oksespidsbryst i tomatsauce

Oksespidsbryst i tomatsauce

I går serverede jeg oksespidsbryst i tomatsauce for et vennepar, som er ret glade for kød. Jeg så det derfor som en oplagt mulighed for at bruge et økologisk oksespidsbryst, som jeg fandt på tilbud for et par måneder siden og som blot lå i fryseren og ventede på en god anledning til at blive brugt.

Det er efterhånden længe siden, at jeg har tilberedt oksespidsbryst. Vi køber stort set ikke oksekød længere, så jeg grublede lidt over, hvordan det skulle tilberedes. Da den ene gæst kommer allerede lige efter frokost, kunne det være rigtig praktisk, at det blev langtidstilberedt, så jeg fandt stegesoen frem. Og da gemalen og jeg er ved at bruge rester fra de forskellige chilisaucer, vi hyggede os med i forbindelse med chili-benspændet, så ville det være godt med en tomatbaseret ret. Ergo – oksespidsbryst i tomatsauce var et oplagt valg!

Oksespidsbryst i tomatsauce

ca. 4 personer

oksespidsbryst
salt og peber
olie eller smør til stegning
2 dåse hakkede tomater
2-3 dl vand
2 dl rødvin (kan erstattes af vin eller grøntsagsbouillon)
2 store løg, skåret i tynde både
½-1 tsk chiliflager
1 spsk røget sød paprika
2 stjerneanis
2 laurbærblade
150 g små snackpebre

OBS – hvis du bruger en stegeso af ler, så husk at den skal stå i vand en halv time inden, at du skal bruge den. Jeg har dog pt. en stegeso af metal, så det behøvede jeg ikke i denne ombæring.

Hæld olie eller en klat smør på en stor pande. Gnid kødet med salt og peber og steg det på begge sider, indtil det har en fin stegeskorpe. Hæld hakkede tomater, vand, rødvin (eller mere vand), løg, chiliflager, paprika, stjerneanis og laurbærblade i stegesoen og rør rundt. Læg dernæst det brunede kødstykke i og læg låg på. Stil stegesoen i ovnen ved 170 grader. Lad den stege i 1½ time og tag den så ud. Skær kødet i skiver (på tværs af kødfibrene, så det ikke bliver sejt) og læg dem tilbage i stegesoen. Fjern top og kernehus fra de små snackpebre, halvér dem og prop grøntsagerne i tomatsaucen. Læg låget på igen og stil stegesoen i ovnen. Giv den yderligere 170 grader i ½-1 time, indtil kødet er så mørt, som du ønsker det.

Oksespidsbryst i tomatsauce kan serveres sammen med ris (som jeg gjorde) og kogte grønne bønner. Du kan dog sagtens kombinere den med kartoffelmos, kålsalat, bønnesalat eller kogt pasta, hvis du har lyst.

Note: Denne simreret er virkelig mør og lækker! Både stjerneanis og chili giver en lidt dybere smag til tomatsaucen, men den er ikke decideret stærk. Og kødet bliver virkelig mørt.

And i gryde

And i gryde

Du tilbereder sikkert typisk and i ovn eller på stegepande, men har du prøvet and i gryde? Jeg havde fået en lille and forærende, men jeg var bange for, at den ville blive for tør og kedelig, hvis jeg stegte den i ovnen, da der