Buttered beer og brietærte

Buttered beer og brietærte

Da jeg havde besøg i lørdags, fik vi lidt at spise om eftermiddagen. Jeg havde fundet frem til en brietærte i ‘Middelaldermad’, og jeg fik lyst til at servere noget varmt at drikke til. Jeg er flere gange stødt på buttered beer, og vi fik 

Æble-peberrodskompot og varm portvinsdrik

Æble-peberrodskompot og varm portvinsdrik

Lige om lidt er det nytår, og derfor føles det lidt sært stadig at skrive om julemad, men jeg mangler stadig at fortælle om denne æble-peberrodskompot, som jeg medbragte til en julefrokost for et par dage siden. Jeg har også et par madeksperimenter i forbindelse 

Glühwein og norske smultringe

Glühwein og norske smultringe

Decembers benspænd skal selvfølgelig også byde på juleindslag fra Tyskland, og i dette tilfælde blev det til tysk glühwein, som jeg lavede for nylig. Jeg har prøvet glühwein, da vi var på julemarked i Berlin for et par år siden, og jeg må indrømme, at 

Fyldte æbleskiver og varm æble-romdrik

Fyldte æbleskiver og varm æble-romdrik

Inden jeg kaster mig over de udenlandske juleretter, så vil jeg lige fortælle om den nye version af æbleskiver, som jeg afprøvede i weekenden. Jeg er ellers ikke så meget til de klassiske danske julekager, men æbleskiver skal vi dog have hvert år – og 

Varm chokolade med kokosflødeskum

Varm chokolade med kokosflødeskum

Vi havde gæster det meste af dagen i går, og der blev hygget, snakket og spist gode sager. Om eftermiddagen serverede jeg denne varme chokolade med kokosflødeskum, hvor jeg fik inspirationen fra en bog med den originale titel ‘Chokolade’, som jeg købte i efteråret. Der 

Den store påskefrokost – del 1

Den store påskefrokost – del 1

Mæh! Jeg er rimelig mør efter en hel dag i påskefrokostens tegn. Vi sørgede for at lave en del af maden allerede i går, men jeg smuttede i køkkenet allerede ved otte-tiden i morges, og der var også nok at se til – der skulle 

Savlende lækker chokolade-cappucinokage og chai med kardemomme

Savlende lækker chokolade-cappucinokage og chai med kardemomme

I søndags fik vi årets lækreste kage – nemlig denne chokolade-cappucinokage. Nej, jeg overdriver ikke – jeg kan pt. ikke forestille mig en kage, der smager bedre, og jeg har ellers en umådelig god fantasi. Men hold da (…censur…) hvor var den lækker! Og da 

Æbledrikke

Æbledrikke

De sidste par er der også blevet eksperimenteret med drikkevarerne (og det er ikke gårsdagens cocktails, jeg hentyder til). Tidligere på ugen lavede jeg således en varm æbledrik, som jeg fandt inspiration til, da jeg bladrede i dameblade hos frisøren tidligere på ugen. I morges 

Mælketoddy

Mælketoddy

Jeg er ellers ikke så meget til varm mælk, men jeg så på et tidspunkt en opskrift på Politiken af James Price, som jeg måtte prøve – og da en af vores venner havde sagt, at hun ville kigge forbi her til eftermiddag, måtte hun 

Æbletoddy med kanel, chili og whisky

Æbletoddy med kanel, chili og whisky

Min hals driller, så jeg mente, at det var en perfekt anledning til at afprøve en krydret æbletoddy, som jeg så i et blad for et par måneder siden. Jeg tror, at det var i et af efterårsnumrene af Boligliv. Opskriften herunder minder en del