Manfreds og Vin

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnGemalen og jeg elsker at spise ude, men det er altid om aftenen. Det er som om, at det at spise ude ved frokosttid er sådan en ferieting, som vi aldrig rigtig har prøvet herhjemme. Nu ville vi dog prøve for nylig, hvor vi besøgte Manfreds og Vin – et hyggeligt lille spisested på Nørrebro. Manfreds og Vin startede som restaurant men er nu også udvidet til at være vinbar, hvor fokus på er på de naturlige vine.

Gemalen og jeg tog hvert et glas hvidvin og delte en kande vand, og så kastede vi os ellers ud i tilbuddet om en flere retters delemenu, hvor du får mulighed for at smage en masse små retter. De følgende tallerkner er derfor de portioner, som vi delte.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnVi startede med papirtynde skiver af porcheret knoldselleri med østers. En fin lille og delikat ret. Jeg er ikke særlig vild med østers, men i denne udgave går de an. Og knoldselleri – tilmed i så elegant udgave – er jeg ret vild med.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnSaftigt og rustikt brød, som vi spiste til knoldselleri-østers-retten samt den efterfølgende ret. Vi kunne godt have brugt lidt mere brød – mon ikke man kan få det, hvis man spørger? Det fik vi så ikke gjort.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnNæste ret fik jeg næsten for mig selv – gemalen kan nemlig ikke fordrage rødbeder! Disse saltbagte rødbeder var ellers så møre og velsmagende, at det var svært ikke at elske dem. De blev serveret med en rygeostcreme, og de to ting var en rigtig god kombination, som jeg må huske til en anden lejlighed.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnDer kom igen fisk på tallerkenen, da næste ret bød på syltet torsk med tynde, syltede glaskålsstrimler, dildkviste og en mayonnaise lavet på sennep. En mild ret, hvor torsken havde en fin struktur. Hvis jeg havde fået så veltilberedte torskeretter, da jeg var barn, så havde jeg nok ikke hadet torsk i så mange år. Jeg synes stadig ikke, at det er en særlig interessant fisk, men i denne udgave var den nu ganske glimrende.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnDenne servering fik vi én af hver, for den ville være ret besværlig at dele. Her kunne vi nyde et porcheret æg serveret med syltede jordskokkeskiver og en sødmefuld jordskokkekompot, som straks inspirerede mig til et par retter, som jeg forhåbentlig snart kan afprøve. Ualmindelig lækker ret – jeg er fan!

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnHerefter gik vi også til en mere solid ret – nemlig en grønkålssalat med røget marv, valnødder og marinade. Grønkålen har nok fået en kort blanchering – i  hvert fald var den mør men stadig med bid i, og den spillede utrolig godt sammen med de andre ingredienser. Jeg var ret fascineret af den røgede marv. Den tilførte retten nogle ret interessante smagsnuancer.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnVi fik bagte kartofler samtidig med grønkålsretten, og det var en god idé, for kartoflerne var en anelse tørre. De lå på en bund af brændte oliven, fåremælk og karamelliseret kærnemælk, hvilket tilførte retten lidt smoothness, så det ikke blev alt for tørt.

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i KøbenhavnSidste ret var disse enkle skiver svinebryst serveret med rå løgskiver og løgaske. Meget smuk og næsten provokerende ret med al den aske, men det spillede rigtig godt sammen, hvor de brændte toner blandede sig med de rå løg og sørgede for, at svinebrystet ikke virkede alt for fedt. Lækkert med kvalitets-svinekød – det kunne virkelig smages!

Manfreds og Vin, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i København… og så var middagen egentlig ovre, men tjeneren fristede med dessert, og da der lige var en lille plads tilbage i maven, så kunne vi ikke nære os. Vi valgte begge de porcherede ananasskiver med vaniljeis og sukkerristede græskarkerner til, og det kom vi ikke til at fortryde. Dejlig enkel, sødmefuld og sommerlig dessert. Perfekt afrunding til det friske, lette måltid.

Alt i alt var det en ganske dejlig oplevelse. Maden hos Manfreds og Vin var spændende, vellavet, nuanceret og spillede meget på årstidens råvarer. Samtidig var grøntsagerne i højsædet, og retterne var enkle og alligevel havde flere af dem mange smagsnuancer. Gennemført og elegant. Det var ikke helt billigt – i hvert fald ikke at betragte som frokostmåltid – men det var pengene værd. Vi havner på fem stjerner med en lille pil op.

Vi var meget tilfredse med besøget hos Manfreds og Vin, og det bliver ikke sidste gang, at vi spiser ude til frokost.

14 thoughts on “Manfreds og Vin

1. Det ser sørme lækkert ud – en rejse ud i forkælede grøntsager!
    Ja, rødbede og rygeost fungerer nemlig rigtig godt sammen, og jeg er helt enig med dig i det med torsken – ikke at jeg har fået den I Manfreds-udgave, men en lignende servering for nylig, og torsk er jo GODT.

Ser frem til aftenens møde med noget endnu mere jordnært;-)

• Altid hyggeligt at møde dig – glad for at vi kunne finde en dag og ikke mindst et par gode steder at besøge. Jeg er frisk på at gentage det en anden gang 🙂

2. Kære Piske
    Sikke en god beskrivelse af dit besøg. Jeg var faktisk selv inde på restaurantens hjemmeside den anden dag, da jeg overvejer at besøge stedet igen. Sidst jeg var der, var før de udvidede. Jeg bemærkede også, at det heller ikke var helt billigt længere. Men dejligt ser det ud.
    Kh Nadia

• Mange tak. Det var et rigtig hyggeligt besøg og et sted, jeg gerne anbefaler. Har du prøvet deres vine, og hvad syntes du i så fald om dem?

3. Det ser virkelig spændende ud – god idé at dele de mange små retter. Saftigt og rustikt brød, ser man alt for sjældent, når man spiser ude. Tak for spændende inspiration! Jeg vil invitere Monsieur med på Manfreds og Vin 🙂

4. Pokkers… jeg vidste jeg manglede at spise det berømte porcheret æg.. og alt det andet I spiste. Det ser og lyder lækkert. De kan altså noget helt særligt med grøntsager, og jeg er også fan 🙂
    Dejlig anmeldelse- trods at den giver mig lyst til at samle en røvfuld flasker, mens jeg trodser kulden for at cykle til Nørrebro og spise meget mere 🙂

5. Det ser godt nok lækkert ud! I fik da godt nok prøvet nogle forskellige retter, men håber at det smagte godt. Det kunne være, at man skulle tage et smut forbi restauranten – manden og jeg er nemlig nogle store vin-fan! 🙂

• De har en hel del vine, som vi sad og kiggede lidt på, mens vi spiste. Vi var dog ikke lige i humør til at prøve en masse forskellige vine, da det var midt på dagen, men jeg overvejer at besøge stedet en anden gang blot for at smage vinen. Synes det er hyggeligt med vinbarer 🙂