Køge – oste, bryggeri og skæppeskøn sushi

KøgeJeg har lige opdaget, at jeg har glemt at fortælle om vores udflugt til Køge i sidste uge. Det var et af de steder, I havde anbefalet, og da jeg – bortset fra en bryllupsfest – ikke har været i Køge i mange år, så ville det være hyggeligt at besøge byen igen.

Vejret var – som det også ses på øverste billede – mildest talt uinspirerende, men den gamle del af byen var nu meget køn alligevel, og vi kom forbi flere spændende butikker. I en af de hyggelige baggårde fandt vi en velassorteret ostebutik, hvor jeg fik lov til at gå ind alene – osteskeptikeren syntes alligevel, at det var klogest at holde sig udenfor. Det var svært at vælge, for der var mange gode sager, men jeg holdt mig til en taleggio, en Rambol med valnødder og en cheddar med salvie. Desuden købte jeg også en pakke kiks med brændenælder.

Braunstein ølVi gik ned til havnen for at lede efter en sushi-restaurant, som jeg havde læst anbefalinger af. Her kom vi forbi Bryghuset Braunstein, og da vi opdagede, at det var muligt at kigge indenfor, gjorde vi selvfølgelig det. Der er kun rundvisning én gang om måneden, så den mulighed fik vi desværre ikke, men vi købte en stribe specialøl, som jeg glæder mig til at afprøve. Mon ikke vi vender tilbage hertil en anden god gang?

Lucky Sushi, restaurant, restauranter i KøgeFrokosten blev indtaget hos Lucky Sushi. Det er en restaurant, der drives af japanere (de lød i hvert fald ret japanske, når de talte), og stedet var smukt og enkelt indrettet. Priserne virkede ganske fornuftige, og da alt så rasende indbydende ud i menukortet, fik jeg gemalen med på, at vi bestilte et par frokostmenuer, vi kunne dele, og så kunne vi altid spise en lille portion aftensmad.

Vi startede med en frokostmenu, som indeholdt: 4 sparking tuna rolls, 4 alaska rolls, 4 california rolls, 8 advocado rolls, 6 rispapir m. kylling og 5 hjemmelavede forårsruller. De smagte virkelig godt – især sparking tuna rolls var lækre, men selv de små avokado rolls var interessante.

Lucky Sushi, restaurant, restauranter i Køge, restaurantanmeldelse, madanmeldelseDe små forårsruller var delikate små sager – lidt mørkere og anderledes i smagen i forhold til traditionelle ruller og virkede langt mere autentiske end de forårsruller, du støder på hos de fleste asiatiske spisesteder i Danmark. Dippen, de kom sammen med, passede fint til både forårsruller og rispapirruller.

Lucky Sushi, restaurant, restauranter i Køge, restaurantanmeldelse, madanmeldelseVi sluttede af med en anden og mindre frokostmenu, som indeholdt 1 kyllingebolle-stick, 1 kyllingevinge-stick og 1 kyllingebryst-stick, japansk kartoffelsalat, yasasistick, ris og misodip.

Jeg er ikke særlig god til miso, og denne dip var desværre ingen undtagelse, men til gengæld var alle sticks dejlig møre, saftige og godt krydrede. Den japanske kartoffelsalat var ikke særlig god. Jeg har ellers prøvet at få det før hos Wabiwabi og kan godt lide, at kartoflerne er blandet op med flere grøntsager, men denne udgave var for kold og klæg, så her spiste jeg ikke op.

Det var en rigtig god sushioplevelse – faktisk en af de bedste – og bortset fra kartoffelsalaten var maden velsmagende, interessant og indbydende. Jeg ærgrer mig næsten over, at jeg ikke bor tættere på Køge, for der vil jeg gerne spise igen! Fem stjerner til Lucky Sushi!

Efter den gode sushioplevelse fortsatte gåturen rundt i byen, indtil vi tog bilen og susede ud til Køge Marina. Det var noget af en kold afvaskning, for sjældent har jeg set et havne-/sejlladsområde med så lidt liv! Godt nok var vejret gråt og kedeligt, men vi var der en fredag eftermiddag i sommerferien, hvor man burde forvente at møde mennesker. Tror vi så et enkelt ældre ægtepar, da vi gik tilbage til bilen igen, men ellers var området dødt.

17 thoughts on “Køge – oste, bryggeri og skæppeskøn sushi

1. Det lyder rigtigt hyggeligt med en tur til provinsen. Jeg har faktisk aldrig været i Køge – men måske man skulle prøve det. Jeg har en veninde, der kommer fra Jersie – så måske jeg skulle tage på visit til hjemegnen sammen med hende – og lægge turen forbi Køge 🙂
    Mums for en sushi!!

• Den gamle del af byen er rigtig hyggelig, og jeg kan forestille mig, at tovet også er værd at besøge, når der er torvedag (mener at det er onsdag og lørdag).

2. Sikke en masse dejlige oplevelser du fortæller om, lækre oste, spændende specialøl og en god sushi-restaurant!
    For nogle måneder siden var jeg på Green Sushi i Grønnegade i København og fik mig en behagelig overraskelse – sushi findes også uden fisk, og vegetar-sushien var bare helt fantastisk. Stedet anbefales på det varmeste – det er hus fra 1700-taller med bindingsværk på væggene inde i restauranten. God weekend til dig, Piskeris!

• Det var absolut også et af de bedste måltider, jeg har fået på en sushi-restaurant – der kommer jeg gerne igen 🙂

3. Lucky Sushi er nemlig faktisk rigtigt godt – det minder mig ret meget om Sticks ‘n’ Sushi, hvilket absolut er en god ting! Min mor og bror bor forresten i Køge, og jeg boede der selv før jeg flyttede til Roskilde, så det er ret skægt at læse om byen fra en ‘udefrakommende’ 😀

• Ja, vi kom da heldigvis på et par udflugter, selvom vejret ikke var med os alle gangene 🙂
      Mange tak for rosen – jeg smutter ind og kigger om lidt 🙂

4. Hejsa 🙂 jeg tror egentlig aldrig jeg har lagt en kommetar før herinde, men har kigget med i lang tid, så nu må det være på tide, isæt fordi du lige gjorde mig i det bedste humør med det indlæg. Elsker, elsker, ELSKER Køge. Blev student fra Køge Gymnasium i 2010 og har derfor tilbragt virkelig meget tid i byen, og jeg savner den simpelthen så meget. Suk. Dit indlæg var et kærkomment flashback til min tid i Køge, haha 😀 Tak for en generelt dejlig og inspirerende blog 🙂

• Det virkede også som en hyggelig by! Jeg tror også, vi vender tilbage dertil en anden god gang – gerne kombineret med torvedag, så vi kan udforske byen lidt mere 🙂

5. Nøj for dælen hvor har I smovset. Det ser så lækkert ud – flotte billeder fra dit nye kamera.
    Hvis det var mig som blev lukket ind i en sådan ostefidus var jeg gået helt agurk:-) Tror ikke jeg kunne dy mig for at gå helt amok. Cheddar med salvie har jeg aldrig sat tænderne i. Var den god?
    Gode søndagshilsner
    Charlotte

• Mange tak. Haha, ja det var også svært at begrænse sig! Jeg har ikke prøvet salvie-osten endnu – tror jeg gør det senere i dag. Den ser altså ret funky ud 😀