Anmeldelse: Abracadabra

abracadabra, Camilla Plum, kogebog, anmeldelse, boganmeldelseNu plejer jeg sjældent at anmelde kogebøger, men når en af mine absolutte yndlingskokke/gastronomer sender en ny bog på markedet, så skal jeg selvfølgelig have fingre i den. I dette tilfælde var Politikens Forlag så venlige at sende et anmeldereksemplar af ‘Abracadabra’.

Forfatteren bag bogen er Camilla Plum, og hun er pudsigt nok også hovedkvinden bag min yndlingskogebog, ‘Jul’ – en smuk, inspirerende og stemningsfuld bog, hvor du kan hente virkelig megen inspiration til julemaden og vinterretterne i det hele taget. Den bog kan jeg kun anbefale.

Men tilbage til den nye bog, ‘Abracadabra’. Den har undertitlen ‘1001 ret fra Camillas krydrede køkken’, og bogen er da også en ordentlig moppedreng på 368 sider i kraftig indbinding. Som titlen antyder, så leges der både med det magiske og det mellemøstlige, og har du læst kogebogen ‘Jul’, så ved du også, at Camilla Plum er stærkt inspireret af Mellemøsten, når det drejer sig om krydderier (og såmænd også af andre steder i verden, men jeg synes nu at fornemme, at der i et hele taget er lidt mellemøstlig magi over en del af de retter, hun laver).

Bogen er inddelt i en lang række kapitler, og det er lige fra kapitler om ansjoser, safran, ingefær og roser til Indien, skank og tagine. Det virker måske en smule forvirrende, og jeg undrede mig også lidt, for jeg havde forventet, at det var en mere klassisk inddeling i krydderier/smagsgivere. Her passer skank ikke så godt ind i min optik. Men – Camilla fokuserer ikke blot på smagsgivere men også på smagsbærere (råvarer, der bærer smagen), og her kommer skank jo mere til sin ret (pun intended).

Ser du bort fra dette og i stedet dykker ned i kapitlerne, så venter der en guldgrube af informationer og skønne opskrifter. Jeg elsker især Camillas tørre humor og klare holdninger – jeg synes, det er skønt, når kokke og gastronomer har holdninger til råvarer og deres oprindelse. Det er ikke så tit, jeg sidder og klukker, når jeg læser en kogebog, men det gjorde jeg her.

Opskrifterne er meget varierede, og i de fleste tilfælde er fremgangsmåden enkel og ukompliceret. Til gengæld kan der være visse udfordringer med at skaffe nogle af råvarerne, for Camilla bruger ind imellem særlige ingredienser fra andre lande. En lang række af dem kan købes i de større supermarkeder, men der er også ingredienser, som du sandsynligvis skal forbi en mellemøstlig/asiatisk specialbutik for at få fat på.

Dette er ikke en kogebog for begyndere eller personer, der har travlt og bare lige skal have lidt hurtig inspiration. ‘Abracadabra’ er en bog, der kræver tid og fordybelse – og i visse tilfælde også lidt planlægning, da nogle opskrifter kræver en ret bred vifte af ingredienser. Men elsker du at lave mad, og holder du især af at lege med krydderier, så er dette en kogebog for dig. Jeg ser i hvert fald frem til at fordybe mig yderligere i bogen og suge inspiration til mig.

11 thoughts on “Anmeldelse: Abracadabra

1. Godt at høre 🙂 Den må jeg også anskaffe mig – eller ønske mig til jul. Jeg er også vild med Camillas julebog, og bruger den som inspiration til mange andre retter end dem, der er i bogen – blandt andet min højtelskede julekylling, som vi snart skal have igen. Frem med de elastiske linninger – det er december 😀
    vh/Karen

• Ja, december er en farlig måned – tror jeg vanen tro skal lægge nogle ekstra træningsdage ind i de kommende uger 😀

2. Det er jo en fantastisk måde at komme til andre himmelstrøg på forholdsvis kort tid. Har altid holdt mig lidt fra Fru Plum, da jeg synes hun er lidt for rodet, men det kan være jeg skal given hende en chance til.

• Jeg synes som sagt ikke, at bogen er så godt struktureret, men der er mange spændende opskrifter og tekster i bogen, så den er bestemt værd at læse 🙂

3. Synes hun har for mange faktuelle fejl – på stående fod husker jeg at kardemomme kommer fra en orkide. Den slags har jeg svært ved at abstrahere fra 😉

4. Jeg har også lige fået bogen ind ad døren og glæder mig til at dykke ned i den. Umiddelbart virker den en kende rodet – men nu må vi se.
    Bedste hilsner Kathe

5. Tak for en god anmeldelse. Spændende at læse hvad du hæfter dig ved i kogebogen. Fantastisk at der udkommer kogebøger for os, der har stor erfaren og viden. Bogen inspirere mig og udvider min horisont. Opbygningen af bogen passer mig godt. Jeg kan godt lide, at fordybe mig. Det giver bogens inddeling mig rig mulighed for. Jeg fordyber mig for øjeblikket i anvendelsen af citrus og har været ude at investerer i flere af de krydderier hun skriver om. Jeg tester nogle af de metoder, hun beskriver af og integrere dem i mit eget køkken. Afsnittet om citrus er en guide for mig og en hjælp til at få større viden og indsigt.
    Afsnittet om skank er vel dybest set et afsnit om umami.
    Tak igen for en inspirerende anmeldelse.
    Hilsen