Food Festival 2016 i Aarhus

Food Festival 2016 I denne weekend har jeg været til Food Festival 2016 i Aarhus – en madfestival med fokus på danske råvarer. Her bliver de besøgende præsenteret for masser af smagsprøver, men det er også en madfestival, hvor der er en lang række workshops og foredrag, hvoraf de fleste er gratis at deltage i.

Jeg var afsted sammen med gemalen, der tog billeder undervejs, og den første dag teamede vi op med de to skønne madbloggere, Klidmoster og Johan.

Jeg havde printet et program fra hjemmesiden, men det var desværre så uoverskueligt, når man printede fra hjemmesiden, at jeg endte med ikke at bruge det. I stedet gik vi rundt på pladsen den første dag for at få et overblik over, hvad der var af boder og stande. Og det var lidt af en opgave, for Food Festival 2016 var stor – muligvis den største til dato. Jeg syntes i hvert fald, at der var lige så meget at se på som til Kulinarisk Sydfyn, der er Nordens største madmarked. En af de store forskelle er så, at de store producenter og supermarkeder (Arla, Bilka osv.) er tilstede på Food Festival i Aarhus, mens Kulinarisk Sydfyn fokuserer på lokale producenter og forhandlere.

Food Festival 2016 Der var som sagt meget at smage og at røre ved. De fleste steder var det gratis, og der var virkelig mange gode sager imellem. Jeg måtte naturligvis tjekke nogle nye oste ud.

Food Festival 2016 Der var dog også en lang række madboder, så blev man ikke mæt af alle smagsprøverne, kunne man også købe sig et måltid – lige fra hotdogs og sandwiches til tacos, pizzaer og tatarmadder.

Food Festival 2016 En af årets temaer på Food Festival var insekter og ikke mindst insekter som en del af kosten. I løbet af de seneste par år er det blevet et af de store diskussionsemner inden for madscenen, for hvis Jordens befolkningstal bliver ved med at stige lige så drastisk, som det har gjort de sidste mange år, så bliver der på et tidspunkt fødevaremangel, og det kan derfor blive nødvendigt at tænke i nye baner. Her er insekter et muligt tilskud til kosten, da de er fyldt af proteiner. En af festivalens stande havde levende og tørrede larver med, og jeg sneg mig til en smagsprøve på en af de tørrede. Den smagte sandt at sige af ingenting, selvom der var tilsat lidt krydderier, så det er ikke smagen, der kan skræmme mig væk. Til gengæld er det selvfølgelig lidt grænseoverskridende, når man kan se et insekt, og der er helt klart insekter, som jeg slet ikke kan forestille mig at spise frivilligt (hvem sagde edderkopper?).

Food Festival 2016 Om aftenen havde vi købt billeder til Timm Vladimirs Folkekøkken, hvor man fik fire retter mad for 200 kr. Egentlig fik man kun tre retter – ovenstående viser den snack til deling, som man startede med – men det var stadig en rimelig pris. Ved vores bord var det dog vidt forskelligt, om man var tilfreds med arrangementet eller ej, og det skyldtes især hovedretten, der delte vandene.

Food Festival 2016 Efter maden var der cook-off – et koncept, som Timm Vladimirs Køkken kører med i Valby. Her inviteres to kokke til at battle i en time ud fra tre hemmelige råvarer, som først afsløres til arrangementet. Det viste sig at blive en ret underholdende og medrivende kamp, hvor kokkene i den grad fyrede op for gryderne og publikum.

Vi smuttede bagefter hjem til Klidmoster for at nippe til gin, og sådan sluttede en god lang dag.

Food Festival 2016 Lørdag formiddag var vi tilbage på pladsen. Denne gang gik vi i højere grad efter bestemte foredrag, ligesom det også var tid til at shoppe lidt goder sager med hjem. Sidstnævnte blev dog delvist forpurret af den store menneskemængde, for lørdag var der virkelig run på. Vil du gerne til Food Festival og samtidig gerne vil undgå at stå (for) meget i kø, vil jeg derfor anbefale dig at tage derud om fredagen. Der var ikke særlig mange mennesker den første dag, så der var god tid og plads til at undersøge alt, hvad festivalen kunne tilbyde.

Jeg har samlet et galleri med billeder fra Food Festival, som du kan se herunder. Det var en ganske glimrende madfestival, og selvom jeg ikke nåede alle de foredrag og workshops, jeg først havde planlagt, så fik jeg alligevel mange spændende indtryk med hjem.

Ib Rehne Cairo

Ib Rehne Cairo, Ib René Cairo, restaurant, café, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderborgHer kommer sidste pip fra vores ferie i Sønderjylland – nemlig vores besøg på Ib Rehne Cairo i Sønderborg. Her spiste vi frokost den sidste dag, hvor vi også lige skulle klare et par småindkøb, inden turen gik hjem til det sjællandske.

Da vi ankom ved frokosttid, var det også muligt at få brunch. Til hverdag får man det portionsanrettet, men i weekenden har Ib Rehne Cairo en brunchbuffet, som vi fik et glimt af. Nu er jeg ikke så meget til brunch, men jeg må indrømme, at det så meget fristende ud – især da prisen kun var 109 kr per person. Men som sagt – vi ville have frokost, og her forelskede vi os hurtigt i stedets frokosttallerken til 138 kr. Vi bestilte derudover en øl til deling (fordi den var på en halv liter, og den ene af os skulle køre bil), og den kunne vi faktisk godt få skænket i to mindre glas. Godt træk!

Ib Rehne Cairo, Ib René Cairo, restaurant, café, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg… og sådan så frokosttallerkenen ud. Der var en stor fiskefilet med rejer og remoulade, en bøf med rødløg, et stykke leverpostej med bacon, et lille glas hjemmelavet hønsesalat samt et gavmildt stykke tallegio.

Ib Rehne Cairo, Ib René Cairo, restaurant, café, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderborgBrødet blev leveret ved siden af i en papirspose sammen med en lille pakke smør. Der var to typer brød, og de var saftige, bløde og lækre.

Maden var rigtig fin. Bøffen var tilpas stegt uden at blive tør og kedelig, hønsesalaten var ret lækker, og både fiskefilet og leverpostej var lige, som de skulle være. Jeg kunne godt lide, at brødet blev serveret ved siden af, så man selv kunne ‘dosere’. Det er selvfølgelig lettere for cafeen, da de så ikke skal bruge tid på at smøre madderne, og jeg kan selv vælge at kombinere tingene, som jeg har lyst til (jeg brugte for eksempel lidt af den gavmilde mængde remoulade til bøffen).

Ib Rehne Cairo, Ib René Cairo, restaurant, café, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderborgDer var lidt plads tilbage i maven, og da vi ikke havde de vilde planer med hensyn til aftensmad, så fandt vi menukortet frem igen. Jeg havde set, at Ib Rehne Cairo har en del spændende ting på drinkkortet – både med og uden alkohol – og jeg faldt for en cold mocha. Det er en skøn sag med kakaomælk, vaniljeis og espresso. Gemalen snuppede et miks af bær og hvid chokolade. Vi blev noget overraskede, da tjeneren dukkede op med to virkelig store glas – det var jo nærmest amerikaner-tilstande! Wow. Jeg kunne godt have nøjes med halv mængde, men vi gjorde vores bedste på at drikke op. Min cold mocha var en rigtig lækkerbisken, så den fungerede godt som dessert. Gemalen var desværre ikke nær så tilfreds med sin drink, da den var ret syrlig, og den hvide hakkede chokolade virkede malplaceret i bærsmoothien.

Tjenerne var ikke altid så opmærksomme, selvom de så ud til at have tid til alle gæster, men var ellers søde og hjælpsomme, når vi talte med dem.

Ib Rehne Cairo var en positiv overraskelse, og havde vi brugt længere tid i Sønderjylland, kunne jeg godt have fundet på at tage forbi stedet igen – måske endda for at prøve deres fristende brunch?

Jeg ender på fire stjerner med stor pil op til Ib Rehne Cairo.

Sønderjysk kaffebord på Gram Slot

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotMan kan jo ikke holde ferie i Sønderjylland uden at prøve et sønderjysk kaffebord! Sådan tænkte vi i hvert fald, da vi ferierede i Sønderjylland for nogle uger siden. Vi havde fundet ud af, at Gram Slot holder sønderjysk kaffebord hver uge i sommerferien (mod normalt én gang om måneden), så det skulle vi naturligvis prøve.

Sønderjysk kaffebord på Gram Slot koster 150 kr, og så er der kage, te og kaffe ad libitum. De varme drikke holdt vi os dog fra og købte i stedet noget vand. Sommerarrangementerne adskiller sig i øvrigt fra kaffebords-arrangementerne resten af året, da man om sommeren holder det i Den Holsteinske Lade og ikke på selve slottet. Det er synd, da laden ikke er særlig charmerende, og det kommer til at virke masseproduceret. Omvendt kan jeg også godt forstå, at de selvfølgelig vil have så mange gæster som muligt.

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotEt sønderjysk kaffebord består af 7 bløde, 7 tørre og 7 hårde kager. Det er en tradition, der startede i anden halvdel af 1800-tallet og blev blandt andet udbredt, da tyskerne regerede i Sønderjylland. Her havde tyskerne nemlig forbudt, at man samledes steder, hvor der blev serveret alkohol, men de havde ikke noget problem med kaffe og kage, og så fandt sønderjyderne hurtigt på at holde store, overdådige kaffe- og kagearrangementer.

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotTil et sønderjysk kaffebord starter man ofte med boller og smør. Her havde Gram Slot heldigvis bagt nogle små boller, så der også var plads på tallerkenen til kagerne. Man kunne selvfølgelig også lade være med at tage en bolle, men det gjorde vi – desværre. De viste sig nemlig at være temmelig hårde og kompakte. Samtidig var det logistisk set ikke særlig smart at stille boller og smør som det første på kagebordet, for det betød, at køen bremsede helt op her, da folk skulle bruge tid på at smøre bollerne. Så havde det klart været bedre med små smørpakker, som folk kunne tage med ned til deres eget bord.

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotGemalen og jeg brugte samme taktik som da vi prøvede Nimbs kagebord – vi tog meget små stykker, og så delte vi dem, så vi kunne smage alt på bordet (eller næsten alt – jeg tror, jeg missede en småkage eller to). Det viste sig at være en god taktik af flere årsager – først og fremmest fordi der desværre ikke var særlig mange af kagerne, vi kunne lide. Mange af dem manglede simpelthen smag, og nogle af dem var alt for tørre – for eksempel ølkagen. Der manglede både kærlighed og tilsmagning i mange af kagerne, og det gjorde, at en del af dem var ret kedelige.

Nu er det selvfølgelig ikke let at bage så mange kager til et par hundrede mennesker (jeg kender ikke det præcise antal deltagere, så det antal er min vurdering), men omvendt er det et arrangement, som Gram Slot efterhånden har en del erfaring med at afholde. Man skulle derfor tro, at de havde samlet sig en række velafprøvede opskrifter.

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotDer var dog heldigvis også nogle gode kager imellem. Jeg var for eksempel ret glad for deres hindbærroulade, der var let, luftig og havde en tydelig hindbærsmag. Og så er et ekstra stort kompliment fra min side, for roulader er normalt ikke noget, jeg selv opsøger. Der var også en udmærket rugbrødslagkage samt en dejlig saftig (og lun!) kringle. De fyldte vandbakkelser kunne jeg også godt lide. Godt nok var de fyldt med kakaocreme, hvor jeg normalt ville foretrække en chokoladecreme, men kakaoen var ret bitter, og det var faktisk et godt træk, eftersom flere af de andre kager var temmelig søde.

sønderjysk kaffebord, sønderjysk kagebord, Gram SlotSå hvad er konklusionen? 150 kr er ikke dyrt – man får trods alt mulighed for at smage 21 forskellige slags kager samt kaffe og te ad libitum. Omvendt ville jeg ærlig talt hellere købe to lækre portionsanrettede kager til 35-40 kr stykket (på størrelse med et gåsebryst eller lignende) og dele dem med gemalen. Så havde vi mængdemæssigt fået mindre kage men havde helt sikkert have fået noget, der smagte bedre.

Så det var interessant at prøve, men ikke noget jeg vil gøre igen.

Restaurant Bind

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandPå vores ferie i det sønderjyske skulle vi naturligvis også forbi Restaurant Bind. Det er nok den restaurant i Sønderjylland, jeg har hørt flest positive kommentarer om. Pudsigt nok hørte vi også i radioen, at de blev udnævnt som bedste spisested i Sønderjylland samme dag, som vi skulle spise der (udnævnelsen skete på baggrund af folks anmeldelser af stedet via Dinnerbooking). Så ja – vi havde da ret høje forventninger til Restaurant Bind.

Restauranten ligger i yderst pittoreske omgivelser midt i et meget smukt skovområde og med en skøn udsigt over vandet. Spisestedet er indrettet i stueeetagen i en stor herskabsvilla, og herover kan du se et af lokalerne, der udgør selve restauranten.

Vi blev budt velkommen af ejeren selv – med håndtryk og det hele – og blev derefter vist hen til vores bord. Der var en hyggelig og nærmest familiær stemning, og vi følte os meget velkommen.

Restaurant Bind har en tre retters menu, er består af forret, hovedret og dessert. Man kan derudover vælge at købe ekstra retter til, hvilket – så vidt vi lige kunne lure – bestod af en ekstra forret, hovedret samt en osteservering. Vi mente dog, at vi ville blive mætte af tre retter, så det holdt vi os til.

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandGemalen skulle køre bilen, og jeg var ikke lige i humør til tre store glas vin, så vi blev positivt overraskede, da vi så, at de havde en ‘køre-vinmenu’, der var en lille udgave af den almindelige vinmenu. Herover kan du se et billede af, hvor meget vin man fik. Det er en ganske fin løsning, så den valgte vi begge to. Jeg indrømmer dog også, at de især de to første vine var så gode, at jeg næsten fortrød, at jeg ikke tog den almindelige vinmenu. Meget spændende og velsmagende vine, der passede perfekt til maden!

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandMens vi ventede på maden, fik vi denne lille servering. Jeg må desværre indrømme, at jeg har glemt, hvad den bestod af, men jeg husker den som udmærket.

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandVi fik hjemmebagt brød og samt kryddersmør til. Brødet smagte fint, men det var bagt lige lovlig hårdt – det burde have fået et par minutter mindre i ovnen.

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandSå var det tid til forretten. Den bestod af en letrøget bækforel med en skum på rygeost samt forskellige grøntsager såsom squashrulle og… hrm… glaskålssrulle muligvis. Det var en fin og frisk anretning – nærmest forårsagtig – og den kunne for min skyld gerne have været lidt mere intens og lidt mere fyldig. Den var smagsmæssig ret forsigtig af en sommerret at være, men det var rart, at der var struktur og bid i retten, så der var noget at tygge på – so to speak.

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandHovedretten var denne smukke anretning med skiver af kalveculotte serveret med kantareller, rødbedebøf, forskellige krydderurter, estragonsauce og bløde løg. En dejlig anretning, der – trods udseendet – hverken blev for tung eller ‘mørk’ i smagen. Masser af smag og saftighed – en rigtig herlig spise.

Restaurant Bind, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i SønderjyllandSå var det tid til desserten. I modsætning til de foregående retter var desserten hos Restaurant Bind større end gennemsnittet, men i dette tilfælde gjorde det ikke noget. Den bestod af en solbærparfait serveret med marengs, vaniljecreme, røde bær og godt med mynte, og lad mig bare sige det lige ud – den smagte af dansk sommer! Vel at mærke dansk sommer på omkring 25 grader, hvilket ikke ligefrem har kendetegnet de seneste måneder, men lad det nu ligge. For sævan da hvor var det en dejlig dessert! Sødme, friskhed og lækre bær kombineret med et frisk kæk pift fra mynten. En smuk sommerdessert, jeg nærmest blev helt nostalgisk over at spise – til trods for at jeg aldrig har fået noget nær så godt som barn. Men som sagt  – den smagte virkelig, som en dansk sommer skal/bør føles som om.

Nu var vi mætte og glade, så det var meget godt, vi ikke havde bestilt ekstra retter.

Servicen hos Restaurant Bind var personlig, nærværende og hyggelig. Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen – hvis du vil opleve god service på restauranter, så tag til Jylland! Jeg ved ikke hvorfor, men serviceniveauet er bare markant højere her, og Restaurant Bind var ingen undtagelse. Vi følte os virkelig godt modtaget, og det trækker helt klart op i anmeldelsen.

Maden var god, men jeg savnede som sagt lidt mere fylde og intensitet i forretten. Hovedretten levede dog op til forventningerne, og desserten var absolut fantastisk. Jeg har ikke skrevet så meget om vinene, men vi blev flere gange positivt overraskede over, hvor velvalgte de var. Vin og mad passede utrolig godt sammen, så det er bestemt værd at vælge en vinmenu hos Restaurant Bind.

Alt i alt var det en rigtig dejlig oplevelse hos Restaurant Bind, og det er et sted, jeg gerne kommer igen. Fem stjerner herfra.

Fox and Hounds i Sønderborg

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandPå vores rundtur i det sønderjyske besøgte vi blandt andet Sønderborg et par gange, hvor vi spiste på Fox and Hounds en aften. Jeg var faldet over stedet, da jeg søgte på nettet efter anbefalelsesværdige spisesteder, og her kunne jeg ikke stå for konceptet med en skotsk pub – ikke mindst da jeg så, at de havde et omfattende udvalg af øl.

Fox and Hounds er hyggeligt indrettet – se nederst i blogindlægget – og vi havde et fint view ud over pubben fra vores plads ved vinduet. Der kunne vi sidde og gruble over, hvad vi dog skulle vælge, for drinkkortet var meget imponerende! Ikke alene var der et stort udvalg af øl – der var såmænd også en lang række spændende drinks, ligesom der også var et ganske pænt antal forskellige slags gin, whisky med mere. Kort sagt – hvis du ikke kunne finde noget, du havde lyst til at drikke, så var du selv ude om det!

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandVi tog – naturligvis – en øl hver. Jeg snuppede en skotsk øl, for nu var vi jo skotsk pub. Her burde jeg dog have tænkt mig om, for jeg er ikke så meget til ‘flade’ øl, og det er der altså en del af de engelske og skotske øl, der er. Øllen smagte sådan set fint, meeen den måtte gerne have haft noget kulsyre…

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandVi startede med et par snacks. Først en sønderjysk specialitet – et solæg til hver. Det er en fin lille hapser, men den måtte nu gerne have ‘bidt’ lidt mere i form af en snert syre.

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandDernæst fik vi denne snackkurv til deling. Den bestod af ølpølser samt friterede kyllingenuggets, løgringe og camenbert. Snackkurven blev serveret med to slags dip – jeg mener, det var aioli og chilimayo. Jeg savnede et lidt mere hjemmelavet touch, men omvendt var det ikke noget, jeg havde forventet af stedet. Det var tunge sager med den megen fritering, men den gik rigtig godt sammen med øl.

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandEfter snacks gik jeg over til en fyldig belgisk øl, som jeg tænkte ville passe godt til hovedretten. Igen en øl der gerne måtte have set lidt mere kulsyre, men ellers en fin smag.

Fox and Hounds, restaurant, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, restauranter i Sønderborg, restauranter i SønderjyllandHovedretten var en pulled pork burger, og det var et eller andet sted et modigt valg af os, for selvom jeg elsker hjemmelavet pulled pork, så har jeg ikke så gode erfaringer med at købe det. Burgeren hos Fox and Hounds var desværre ingen undtagelse. Kødet var så blødt og uden struktur, så det nærmest føltes blendet, og så var saucen, som kødet var vendt i, alt for sød. Bollen var ok, mens de syltede rødløg i burgeren ikke trådte tydeligt igennem smagsmæssigt. Heldigvis gav baconen noget sprødhed og smag. Alt i alt manglede burgeren mere syrlighed samt mere struktur i kødet. Til gengæld var fritterne ganske fine.

Vi var ganske mætte på dette tidspunkt, så vi sprang desserten over. Jeg valgte dog at smage en gin fra kortet – Hendricks – for her var en glimrende lejlighed til at smage på forskellige slags gin (jeg er ikke voldsomt glad for at lægge flere hundrede kroner for en flaske spiritus uden på forhånd at vide, at jeg kan lide produktet).

Vi fik en aldeles udmærket betjening af en virkelig sød og smilende tjener, som i den grad udstrålede overskud og glæde. Så dejligt at opleve. Hun var også rigtig god til at smalltalke med de andre kunder og var med til give en god stemning.

Jeg var som sagt ret vild med det imponerende drinkudvalg, og lå denne pub i nærheden af, hvor jeg boede, kunne jeg sagtens finde på at kigge forbi for at prøve flere ting fra kortet. Madmæssigt kunne der godt strammes op. Omvendt forventede jeg ikke det store af pubmad, så jeg blev ikke skuffet. Og så var servicen helt i top – men sådan er det tit i Jylland (er min erfaring) – og det hiver helt sikkert op i anmeldelsen.

Fire stjerner til Fox and Hounds herfra.