Hjembragte sager fra USA

sjovIngen udenlandsrejse uden sjove indkøb, så vi bragte selvfølgelig også noget med hjem fra turen til New York – blandt andet ovenstående sugerør og æggeforme (!). Her får I de madrelaterede – det er alligevel dem, der fyldte mest i kufferten 🙂

køkkensagerVi købte overraskende mange ting til køkkenet – altså køkkenredskaber og service. Det lykkedes os blandt andet endelig at finde knive og gafler til ‘fint brug’ (aka gourmetmiddage mm.) samt helt uundværlige ting såsom en form til kæmpeisterninger og en meget bred skrællekniv.

indkøbsposeNår vi er i udlandet, ender vi tit med at købe indkøbsposer! Ja, det lyder måske lidt mærkeligt, men i mange lande kan man efterhånden købe rigtig gode indkøbsposer lavet af stof eller kraftig plastik, og de holder langt bedre end det tynde bras, som de fleste danske supermarkeder stadig sælger. I Whole Foods havde de flere forskellige – tilmed i pænt design – og dem købte vi nogle stykker af.

shoppingKagepynt er sindssygt billigt i USA – det koster et sted mellem en tredjedel eller en fjerdedel af, hvad du skal give i Danmark, så her kom jeg til at hamstre… lidt…

shopping2Nu købte vi jo primært ind i Whole Foods, så det er begrænset hvor mange mærkelige ting, vi kom i nærheden af. Til gengæld var der et fantastisk udvalg af økologiske chokolader med de sjoveste/særeste/lækreste smagskombinationer! Vi har allerede prøvet pære-mandeludgaven, og den var aldeles glimrende!

shopping3Meeen inden I synes, at det bliver lige lovlig frelst, så får I naturligvis også lov til at se de mere suspekte indkøb, for selvfølgelig skulle jeg have den obligatoriske pose med vingummi-smølfer (som jeg altid køber i udlandet, hvis jeg støder på dem) samt en med dinosaurer! Åh barnlig glæde… 🙂

I USA er der langt flere M&M-varianter, og selvom jeg ikke er den store fan af dette brand, så var det alligevel sjovt at hjembringe forskellige udgaver – blandt andet en ret funky udgave med mørk chokolade og hindbær!

shopping4Og sidst men ikke mindst en blandet landhandel af de resterende madindkøb. Peanutbutter, ahornsirup og BBQ-sauce var obligatorisk på min liste, mens resten var spontanindkøb.

Junior’s i New York

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseDet sidste spisested, jeg vil fortælle om fra vores New York-tur, er Junior’s. Jeg havde læst flere anbefalinger af deres cheesecakes, så da jeg opdagede, at de blandt andet har en Junior’s i Brooklyn, hvor vi opholdt os en af dagene, skulle vi naturligvis besøge restauranten. Både gemalen og jeg er ret glade for cheesecakes, så det var en af de ting, vi på forhånd havde besluttet os for at prøve i USA.

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseJunior’s er det tætteste vi kom på fordommen om amerikansk mad på vores tur – store, kalorierige portioner, der selvfølgelig kunne suppleres med gratis sodavands-genopfyldning undervejs. Maden smagte fint, men mættede sindssygt meget!

Mens vi ventede på maden, fik vi det obligatoriske glas vand og derefter to skåle med syltede sager – en med blege rødbeder og en med syltet hvidkål, gulerødder og agurker.

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseIdeen er sådan set meget god og hyggelig – udførelsen var dog ikke. Det smagte lige lovlig fabriksfremstillet (hvilket det sikkert også var), og vi nippede kun lidt til det – vi skulle jo bevare appetitten til selve måltidet.

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseDer var mange fristende ting på menukortet, men inden jeg tog af sted, havde jeg lovet mig selv, at jeg skulle prøve en Reuben sandwich i New York, så det blev jeg nødt til at vælge. Nu havde jeg bevidst undgået at besøge Katz’s Delicatessen, da jeg synes, de putter vulgært meget kød i sandwichene, og dem, jeg fik på Junior’s var også temmelig voldsomme. Der var virkelig gods i dem, men de smagte godt – på den der lidt fedtede diner-måde.

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseGemalen og jeg delte en portion sweet potato fries til – igen en af de ting, der stod på listen over mad, jeg skulle smage i New York, for det havde Maden i mit liv anbefalet på et tidspunkt. De var dog en anelse for søde til min smag, men det skyldtes måske, at jeg i forvejen skulle kæmpe mig igennem en stor Reuben sandwich, så der var ikke plads til så mange fritter undervejs. Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse

Jeg drak sodavand til, mens gemalen kastede sig over en vanilje-milkshake, hvilket jeg var lidt misundelig over. Jeg havde dog – allerede inden vi fik maden – en mistanke om, at portionerne var store, så jeg ville ikke ’spilde’ appetit på en heftig milkshake, og så synes jeg heller ikke, at milkshakes passer synderlig godt som tilbehør til sandwiches. Men jeg fik lov til at smage milkshaken, og den var temmelig god!

Kommer jeg til New York en anden gang, så skal jeg helt klart have milkshake(s).

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseSom I nok allerede har regnet ud, så var vi helt og aldeles mætte, da vi havde spist sandwiches, så der var ikke plads til cheesecake. Heldigvis har Junior’s også take-away, så på vej ud gik vi forbi cheesecake-hjørnet og købte et stykke med. Vi ville egentlig gerne have købt to stykker, men de er ret store, så vi nøjedes med ét stykke cheesecake.

sakuraSådan en frokost ligger tungt i maven, så vi gik en lang tur i Brooklyns botaniske have. Indrømmet – det er ikke den bedste årstid at gå i botanisk have på, da udendørsarealerne var noget tamme, men det første træ i kirsebærlunden var allerede sprunget ud, og selvfølgelig havde et par japanere straks indfundet sig. Japanere og kirsebærtræer har et særligt forhold til hinanden… 🙂

Tjek i øvrigt den botaniske haves kort over, hvornår de enkelte kirsebærtræer blomstrer – ret nørdet!

Efter den lang gåtur i den botaniske have, hvor vi også besøgte drivhuse med frodige planter og kaktusser samt en sjov udstilling med bonsai-træer, var det tid til cheesecake!

Junior's, restaurant, restauranter i New York, New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelseStort stykke ikke sandt? Der var rigeligt til to personer! Ikke så sært, at vi ikke spiste særlig meget til aften den dag.

Vi havde valgt et stykke Red Velvet cheesecake hos Junior’s, hvor vanilje-flødeostecremen var cremet og fyldig. En glimrende kage, hvor flødeostelaget dog godt måtte have været lidt mindre – det var lige lovlig voldsomt og ikke så elegant. Ikke desto mindre smagte det ganske glimrende – især når man sad på en bænk i forårsvejret!

Madoplevelser i New York

Drink fra Boulud Sud, New York, cocktailNu har jeg allerede skrevet om de fleste af de restauranter, vi spiste på i New York, men der er også mange andre spændende madrelaterede oplevelser, som du bør unde dig selv, hvis du en dag kommer til The Big Apple. Her har jeg samlet en række anbefalinger til gode madoplevelser i New York.

Drinks – nu nåede vi desværre ikke at gå på bar, men vi udskiftede vin med cocktails til en række af måltiderne, og det fortrød vi bestemt ikke. Det med drinks har man helt styr på i New York, så husk endelig at få en cocktail eller to, hvis du besøger byen.

Fishs Eddy, køkkenbutik, køkkenredskaber, New York, shoppingKøkkenredskaber og service – det er noget, jeg dyrker alt for lidt på mine rejser, men der er faktisk gode muligheder for at finde spændende, smukke og unikke køkkenredskaber i andre lande, og USA er ingen undtagelse. Vi besøgte blandt andet Fishs Eddy, der ligger tæt på Union Square, og her var mange gode basisting, men også en række mere specielle fade m.m. Meget tæt på denne ligger Whisk, som både havde masser af kagepynt og andre uundværlige ting.

bogpose, Strand Books, boghandel, New York, shoppingKogebøger – jeg køber sjældent kogebøger på engelsk, men denne gang blev jeg simpelthen nødt til at gøre en undtagelse. Oprindeligt havde jeg planer om at tage i en specialboghandel for kogebøger, men så langt nåede jeg ikke, for hos Strand havde de hundredvis af spændende kogebøger, så her endte jeg med at købe et par stykker. Hvis du vil se hvilke – og i øvrigt læse lidt mere om de boghandlere, vi besøgte – så tjek Den lille Bogblog.

Whole Foods, New York, shopping, madindkøbSupermarkeder – nu kastede jeg hurtigt min kærlighed på Whole Foods og fik derfor ikke oplevet så mange af de almindelige supermarkeder, og af samme grund så jeg heller ikke så mange af de mere underlødige madvarer, som USA blandt andet er kendt for. Shopping i supermarkeder er en af mine foretrukne måder at få et indblik i et andet lands madkultur og traditioner, for udvalget på hylderne siger jo meget om, hvad befolkningen plejer at spise. Her er Whole Foods ikke repræsentativt – til gengæld er det tæskelækre kvalitetssager, man kan købe der!

Madmarkeder – jojo, det er der skam også i New York, og selvom det ikke var helt så overdådigt som i Paris eller Barcelona, så var det stadig ret hyggeligt. Vi tog til Union Square, hvor der er grøntmarked hver onsdag, fredag og lørdag kl. 08.00-18.00, og det var sjovt at se de forskellige produkter, som de lokale producenter solgte. Vi købte selvfølgelig ahornsirup – og smagte i øvrigt nogle ganske glimrende doughnuts, som ekspedienten i førnævnte køkkenbutik, Whisk, anbefalede os. Det gælder også om at få gode tips af de lokale 🙂

dining concourse, New YorkDelikatessebutikker – dem er der selvfølgelig også en del af i New York. Et af de steder, som jeg havde fået anbefalet, er underetagen på Grand Central Terminal, hvor der både er delikatesseboder og en lang række restauranter, hvor du kan få en hurtig frokost til en fornuftig pris. Jeg var ikke så imponeret, som jeg havde regnet med at blive, men stedet har nu sin charme, og jeg kunne godt finde på at vende tilbage hertil.

kage på diner, New York, Spis lokalt – husk at prøve et par af de små, jordnære steder, der aldrig opnår en Michelinstjerne. Det er muligvis ikke den største kulinariske oplevelse, men du skal da forbi en diner, når du er i USA. Vi nåede et par stykker i New York, og det var sjovt at opleve, selvom maden som sagt ikke var noget, der er værd at bruge et helt blogindlæg på.

etiopisk madSpis eksotisk – når du er i storbyer som New York eller London, så er det en fantastisk mulighed for at opleve hele verdenskøkkenet. Der er masser af gode, spændende og anderledes restauranter med autentiske retter – noget, der kan være svært at opspore i et så lille land som Danmark. Vi var for eksempel på Meskerem – en etiopisk restaurant i Midttown West, hvor maden blev serveret på pandekager, som man så spiste sammen med selve kødretten. Ret anderledes men meget hyggeligt.

Jean-Georges i New York

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkSom jeg også nævnte i anmeldelsen af Boulud Sud, så kan du ofte finde ret gode frokosttilbud på de fine/dyre restauranter i udlandet, og derfor er det værd at gå efter, hvis du vil have en god middag til en meget fornuftig pris.

Nu har vi desværre ikke trestjernede Michelinrestauranter herhjemme, men i New York har de flere, og en af dem – Jean-Georges – har tilmed et fantastisk frokosttilbud, hvor du får to retter for 38$ og kan tilkøbe ekstra retter for 19$. Det kunne vi ikke stå for.

Den smukke, elegante restaurant kræver (selvfølgelig) også noget af gæsterne, så vær opmærksom på, at der er forholdsvis striks dresscode om aftenen. Til frokost kan du slippe af sted med pænt tøj (så længe det ikke inkluderer sneakers!).

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkMens vi ventede på første ret på Jean-Georges, fik vi denne lille fikse anretning – en lækker, lun ærtesuppe serveret sammen med en forholdsvis kompakt ærtemousse og et stykke ’sushi’ med syltet rabarber. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det smukke orange strejf på tallerkenen var, men alene præsentationen var meget indbydende og nærmest et lille kunstværk.

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkTil forret fik jeg Peekotye Crab Dumplings with Celeriac-Meyer Lemon Tea, som viste sig at være en elegant, forholdsvis sødmefuld og alligevel frisk anretning. Citronsuppen var mild og balanceret og gik overraskende godt sammen med disse krabbe-dumplings, som (selvfølgelig) var tilberedt lige efter bogen. En ret der matchede forårsvejret perfekt.

Jeg nød et glas hvidvin til retten men fik desværre ikke skrevet navnet ned. Det var dog en behagelig overraskelse, at en del vine kunne købes per glas, og at dette ikke var dyrere end på andre restauranter.

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkDet var svært at vælge blandt de mange spændende retter på kortet, men til hovedret valgte jeg Crispy Confit of Suckling Pig with Rutabaga Pudding and Smoked Bacon Marmalade – også selvom det kostede 10$ ekstra. Det valg kom jeg ikke til at fortryde, for den gris kunne jeg nærmest spise med et sugerør – så mør og saftig var kødstykket! Den røgede baconmarmelade (alene ordet er jo til at blive glad af!) gav et fint modspil til kødet og gav retten mere dybde. Lækker, lækker ret!

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkPå dette tidspunkt havde jeg drukket hvidvinen, og da jeg havde bemærket, at stedet laver deres egne sodavand (!), så blev jeg selvfølgelig nødt til at prøve dette. Jeg valgte en citron-ingefær-sodavand, selvom jeg var lidt bekymret for, om ingefæren ville blive alt for dominerende. Det behøvede jeg dog ikke – smagene var perfekt afstemt, og sodavanden passede i øvrigt glimrende til svinekødet, da ingefæren var med til at holde rettens sødme og fedme lidt i skak.

Jean-Georges, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkSom du måske har bemærket, så var portionerne hos Jean-Georges ikke ligefrem i den minimalistiske, ‘nipsede’ stil som man ofte støder på hos de dyre restauranter i Europa, og derfor kunne du faktisk blive mæt af to retter. Vi kunne dog ikke gå på trestjernet restaurant uden at prøve deres desserter, så vi bad om dessertkortet, og her var der fire forskellige ‘temadesserter’ – en med chokolade, en med citrus, en med karamel og en med rabarber. Jeg må indrømme, at sidstnævnte var meget fristende, for der var lige lovlig meget mandarin i citrusdesserten, men jeg endte nu med at tage den alligevel.

Citrusdesserten bestod af Fresh and Candied Citrus Salad, Riesling Gelee and Buddha Hand Snow, Ginger Cake, Mandarin Gel, Olive Oil and Mandarin Powder. Kagen var jeg ikke så begejstret for, mens citrussalaten, der var kombineret med Riesling-gelé og Buddha Hand Snow (som jeg ikke ved, hvad er) var meget lækker – frisk, sød og nuanceret på samme tid.

Som sagt er prisen på Jean-Georges utrolig rimelig for sådan et sted, og det er en fremragende mulighed for at opleve en trestjernet restaurant til næsten ingen penge. Maden var noget nær perfekt, servicen lige så, og i det hele taget var det en spændende og anderledes oplevelse.

Tre Michelinstjerner sætter naturligvis meget høje krav til restauranten, og det er derfor de små skos tid, når jeg skal bedømme restaurantoplevelsen. Der var et par svipsere; kuvertbrødet var ret kedeligt, og i betragtning af hvor ofte, jeg får godt kuvertbrød på danske restauranter, så overraskede det mig. Tjenerne fik på et tidspunkt også byttet rundt på de retter, vi skulle have (en lille detalje for os, men bestemt noget der ikke må ske på sådan en restaurant, og så var jeg som sagt ikke så vild med ingefærkagen i desserten, men det hører mest til egne præferencer og trækker ikke ned. Jeg ender på 5½ stjerner – og en anbefaling af Jean-Georges, der ligger lige ved Central Park, som du meget passende kan gå en tur i bagefter.

SPOT Dessert Bar i New York

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkLad os lige vende tilbage til New York-turen igen, for jeg bliver nødt til at fortælle om denne sjove og ret anderledes bar, vi var på. Det var ikke blot en dessertbar – det var en asiatisk dessertbar, så desserterne havde lige fået et twist eller to!

SPOT Dessert Bar ligger to steder i byen og serverer kager i alskens afskygninger. Der er en del at vælge imellem, men gemalen og jeg var ikke i tvivl om, at vi skulle have dessert tapas. I denne kategori var en lang række af stedets mere specielle og spændende kager, og her valgte vi at bestille fire, som vi delte (nej, der blev ikke plads til aftensmad den dag!).

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkMens vi ventede på den første dessert hos SPOT Dessert Bar, fik vi serveret drikkevarerne. Jeg havde straks spottet (pun intended), at dessertbaren blandt andet havde bubble tea på menukortet, og det blev jeg simpelthen nødt til at prøve! Det kom til Danmark sidste år, men det er først nu, jeg har prøvet det – og ja, det var pænt mærkeligt 🙂 Jeg valgte en kold udgave, og det var lidt ligesom at drikke halvsød te med mælk i. Spøjst men ikke væmmeligt. I bunden af glasset var der så en masse ‘bubbles’, som er lavet af tapioka og mest af alt minder om små kugler vingummi.

Altså… det var først og fremmest sjovt for et legebarn som mig, men den store smagsmæssige oplevelse var det nu ikke. Jeg vil dog ikke afvise, at jeg kunne finde på at indtage det igen, for det var nu ret anderledes.

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkTilbage til desserterne. Første dessert var denne ‘Yuzu Eskimo’, der bestod af en frossen japansk citrus-cremebar, chokoladeperler og friske jordbær. Nu er jeg jo pjattet med citrus, så denne kombination havde fra start fået et ekstra point fra min side, men jeg var lidt overrasket over, hvor frisk og interessant den samtidig var – slet ikke så flødefed som europæiske isdesserter ofte kan være. Mmm!

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkNæste dessert var den, jeg faldt for på SPOTs hjemmeside, da jeg undersøgte deres hjemmeside inden afrejsen til New York. Desserten hedder “Chocolate Green Tea Lava Cake” og består af en varm chokoladekage med flydende chokoladesauce indeni, grøn te ganache og en kugle grøn te-is.

Denne utrolig smukke dessert er jo ikke til at stå for, og selvom jeg normalt hader grøn te i desserter, så blev jeg nødt til at overgive mig her. Det viste sig at være et klogt valg, for selvom vi sagtens kunne smage den grønne te, så var den slet ikke så dominerende. Tværtimod var den med til at tage lidt af chokoladens fedme og gav lige desserten lidt ekstra kant. Meget betagende.

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkTredje dessert i rækken var også lun – det var nemlig denne “Sweet Potato Cake”, som bestod af en varm og luftig sweet potato-kage, en krydret creme, stegte æblebåde, creme fraiche samt mandelflager. En dejlig og rar dessert – sådan efterårsagtig og hyggelig på samme tid uden på nogen måde at hviiiine af sukker. Det er nok den mest almindelige af de desserter, vi smagte, men det gjorde ikke noget, for den var vellavet og lækker.

SPOT Dessert Bar, restaurant, restauranter i New York, restaurantanmeldelse, madanmeldelse, New YorkSidste dessert i rækken blev denne kække anretning, “Smoked Coconut Cheesecake”, som bestod af en kokos-cheesecake, der var røget (ha, perfekt til månedens benspænd!) med aromatiske thai-duftlys og serveret sammen med kokosis med basilikumfrø og syltede frugter. Jeg er lidt usikker på, hvad de kompakte ‘geléfirkanter’ var. Det var en ret anderledes og kæk fortolkning af cheesecake, men ikke desto mindre en rimelig vellykket en. Man skulle lige vænne sig til den letrøgede smag, men det var bestemt ikke en dum idé.

SPOT Dessert Bar et hyggeligt sted, og betjeningen hurtig og høflig. Der var mange glade asiatiske teenagere på baren, da vi besøgte stedet, hvilket gav en god stemning, og desserterne var som sagt spændende, innovative og velsmagende.

SPOT Dessert Bar er helt sikkert et sted, jeg vil anbefale, hvis du har mod på at opleve noget nyt og ikke har superkonservative smagsløg.