Maj: Madpakker

sandwichJer, der følger mig på Facebook, ved allerede hvad månedens benspænd er. For et par uger siden lavede jeg nemlig en hurtig afstemning på bloggens Facebookside angående maj måneds benspænd, og her var der en klar vinder – bloggens læsere vil gerne have et madpakke-benspænd!

Se, det er faktisk lidt af en udfordring for mig, for både gemalen og jeg arbejder steder, hvor der er hhv. kantineordning og indkøbsordning, så ingen af os plejer at spise madpakker. Men heldigvis er der også brug for madpakker til udflugter, ligesom madpakkemad også fint kan spises om aftenen, så jeg skal nok sørge for, at maden, jeg blogger om i denne måned, også bliver spist 😉

Men hvad er madpakke-mad så? Tja, det kommer an på omstændighederne. Arbejder eller studerer du et sted, hvor du har adgang til både køleskab og mikrobølgeovn, så kan du i princippet blot medbringe rester fra aftensmaden. Har du ikke mulighed for at opvarme maden – og er der heller ikke adgang til et køleskab – så er du værre stillet. Så skal madpakken helst bestå af mad, der kan tåle at blive opbevaret ved stuetemperatur i 3-5 timer.

Jeg vil forsøge at lave en række forskellige ting, som tager hensyn til de ovenstående udfordringer. Samtidig skal det være varieret mad, mad der er relativ hurtig at lave og mad der kan laves aftenen før. Der kommer sandsynligvis også et par madpakker, som ikke indeholder gluten, for madpakker indeholder ofte brød, og det koncept vil jeg gerne udfordre.

Jeg tilhører i øvrigt fåtallet, som ikke har noget imod at smøre madpakker. Faktisk startede jeg på det i en ret ung alder (jeg tror, det var omkring 4. eller 5. klasse, at jeg gik over til at smøre mine egne madpakker), men da jeg ved, at mange hader det, vil jeg også lave en sandwichguide i løbet af måneden.

Rigtig meget af den mad, jeg blogger om til daglig, kan bruges til madpakker, men prøv allerede nu at tjekke mit smørrebrøds-benspænd eller pandekage-benspænd for  inspiration til dine kommende madpakker.

Smører du madpakker til daglig? Hvad synes du er den største udfordring i den forbindelse? Og har du adgang til køleskab og/eller mikrobølgeovn på dit arbejde/studie?

27 tanker om "Maj: Madpakker"

  1. Jeg har madpakke med hver dag, både af økonomiske årsager, og fordi jeg egentlig godt selv kan lide at bestemme, hvad jeg vil have med.
    P.t. har jeg ikke hverken køleskab eller mikroovn, så madpakken består i hovedparten af tilfældet af to skiver hjemmebagt rugbrød, en masse gulerodsstave, agurkestænger, bladselleri, peberfrugt eller lignede, lidt frugt og noget pålæg, der stor set altid er vegetarisk. Det kan være æg, humus, frugtpålæg, bønnemos, ærtehumus, avokado osv.
    Når jeg har lidt mere overskud, flikker jeg gerne nogle gode, mættende salater sammen af fx kål og linser/bønner og en god sennepsvinaigrette.

    • Jeg tænker også, at salater er gode at have med, når der ikke er køleskab til rådighed 🙂

  2. Super benspænd! Jeg hører også til typen, der (i perioder) ikke har noget imod at smøre madpakker. Men lidt ny inspiration modtages altid med kyshånd.

  3. Jeg får stort set den samme madpakke hver dag, da jeg har fundet det, der fungerer for mig både økonomisk og tidsmæssigt. To skiver rugbrød med hytteost og kyllingepålæg. I overskudsperioder bliver rugbrødet skiftet ud med grøntsags-/ægge”brød”. Dertil gulerødder, peberfrugt, agurk, et stykke frugt og lidt nødder.
    Er jeg den eneste, der er vanemenneske på dette område? 😉

      • Godt jeg ikke er det eneste vanemenneske 😉 Det sjove er, at jeg stadig glæder mig til min frokost hver dag! Her har det dog “kun” stået på i de knap fire år, det er siden, jeg startede på uni. Men jeg har ikke planer om en ændring lige foreløbig 😉

  4. Synes den største udfordring er de dage, hvor jeg ikke har et sted at spise min madpakke. Hvis dagen består af masser af skift og madpakken er noget der skal kunne klares enten gående eller på en bænk/togsæde/bilsæde så synes jeg ret hurtigt det bliver kedeligt mad.

  5. Jeg har altid madpakke med – både pga økonomien og så vil jeg gerne selv bestemme hvad jeg skal spise.
    Jeg spiser ikke brød, så min madpakke består altid af salat og en eller anden form for protein (kød, fisk, æg). Jeg laver altid madpakken klar om aftenen, mens manden vasker op efter aftensmaden 🙂
    Jeg har ikke adgang til køleskab/mikroovn og det fungerer fint med at have salaten i tasken de timer 😉 rigtig mange rester kan også fint spises kolde fx kødsovs.
    Camilla

    • God deal med opvasken! 🙂
      Den første madpakke-idé, jeg blogger om, indeholder ikke brød, så jeg håber, det er noget, der frister dig 🙂

  6. Spændende – jeg glæder mig til at, hvad du finder på. Vi laver ofte madpakker til vores udflugter, men det er ikke noget, vi har brug for til daglig 🙂

    • Det samme her. Måske jeg skal bruge det som undskyldning for at tage på flere udflugter denne måned 😉

  7. Haps – her følger jeg lige med. Synes det er en kamp med de madpakker. Min kæreste er tilfreds med rugbrød med pålæg, men jeg selv skal have noget spændende med for at jeg ikke kommer til at bruge penge i kantinen. Samtidig skal det gerne være ’samle selv sæt’, så brødet og pålæg ikke bliver fugtigt 🙂

    Glæder mig til at se hvad du finder på.
    Mvh.
    Maj-Britt

    • Det er nemlig ret irriterende, hvis brødet bliver bløbbet! Men jeg tror nu godt, jeg kunne finde på at smække en sandwich sammen aftenen før, som stadig er spændende næste dag (så længe der ikke er skivetskåret agurk i – de bliver så trælse i en madpakke!)

  8. Hvis jeg husker det så bruger jeg tricket med at fryse drikkevarerene ned til dagen efter hvor man så både har et naturlig køleelement til maden, og samtidig er sikret mod lunkne drikkevarer til maden og i løbet af dagen.

    Jeg synes generelt der er en del smarte madpakkehjælpemidler på markedet efterhånden – aka frugtposer og smarte opbevaringsløsninger/dåser 🙂

  9. Jeg syntes det kunne være spændende at lade sig inspirere af udenlandske “madpakker” f.eks. empanadas, bagels, piroqer eller nudelsalater.

  10. Pingback: Squashpandekager – LCHF-venlige | Piskeriset på eventyr

  11. Pingback: Kartoffel-frikadeller og hytteost-tzatziki | Piskeriset på eventyr

  12. Pingback: Nødde-dadelkage – uden mel og sukker | Piskeriset på eventyr

  13. Pingback: Frokostsalat med spidskål, champignons og bacon | Piskeriset på eventyr

  14. Pingback: Oksekødsspyd med timian-hvidløgscreme | Piskeriset på eventyr

  15. Pingback: Omvendte hotdogs med soltørrede tomater og chili | Piskeriset på eventyr

  16. Pingback: Gazpacho | Piskeriset på eventyr

  17. Pingback: Melon-gazpacho | Piskeriset på eventyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *