Harry Potter og museerne

Harry Potter, udstilling, museum, Warner Bros, film, Studio Tour, magi, magiskVi lavede også andet end at spise i London – ja jeg vil ligefrem hævde, at vi var ret kulturelle! Vi nåede kun en enkelt teaterforestilling denne gang, men til gengæld var vi på en del museer og udstillinger.

Den mest nørdede udflugt var til Harry Potter Studio Tour, som du skal booke hjemmefra. Det er bestemt ikke billigt, og det kræver også noget tid at finde ud til stedet, eftersom det ikke ligefrem ligger centralt i London. Skal du dertil i nærmeste fremtid, så vær opmærksom på, at der pt. bygges om på den station, hvor du skal med bussen, så beskrivelsen af bussens holdeplads passer ikke med hjemmesiden.

Lad mig bare sige, at er du fan af Harry Potter, så er dette helt sikkert noget, du skal opleve! Der var masser – med vægt på masser – af dimser og dingenoter fra filmene, og det hele var krydret med plancher og små film med skuespillerne, som afslørede nogle af tricksene bag optagelserne.

Harry Potter, udstilling, museum, Warner Bros, film, Studio Tour, magi, magisk, butterbeerSouvenirs og madvarer var ret dyre, men vi måtte da lige smage et par butterbeers, som var ret milde, cremede og med vaniljetouch. Ok smag som dog blev noget vammel efter et par mundfulde.

Billeder siger mere end ord, så jeg vil overlade resten af rundturen til dette store billedgalleri, som jeg har sat sammen – og så er det endda kun et lille udpluk af alle de billeder, jeg tog på rundvisningen.

[slideshow id=16]

… vil du ikke kigge alle billederne igennem, så fortsæt blot til resten af museerne herunder.

Natural History Museum, London. naturhistorisk, udstilling, rejseVi skulle selvfølgelig også på Natural History Museum – mit absolut yndlingsmuseum i London, og så er der endda gratis entré! De burde altså tage penge for det, for det er et fantastisk sted. Vi var der også for fire år siden, da vi sidst besøgte London, og på det tidspunkt var de i gang med at lave en udbygning, der skulle rumme en udstilling med Darwin. Den ville vi gerne se, men vi blev dog noget skuffede. Arkitektonisk var den smuk, men den handlede primært om, hvor sejt naturvidenskab er (og det vidste vi jo godt), og hvor svært og omfattende forskning er. Jeg savnede mere kød på udstillingen – der var for lidt materiale, og det handlede for meget om de nuværende forskere og for lidt om det, de forskede i.

Natural History Museum, London. naturhistorisk, udstilling, rejseVi brugte derfor mere tid på andre dele af museet. Der var blandt andet en afdeling dedikeret til vulkaner og undergrundsaktivitet, som jeg mener er rimelig ny, og det var ret spændende at læse om de forskellige lavatyper og udbrud. Der var også indrettet en minimodel af et japansk supermarked, så man kunne opleve, hvordan det er at befinde sig sådan et sted under et jordskælv.

Natural History Museum, London. naturhistorisk, udstilling, rejse, sten, ædelsten, mineralerJeg var lidt imponeret over, at gemalen selv foreslog, at vi skulle på Natural History Museum, for sidste gang blev han noget traumatiseret over, hvor længe jeg kunne stå og stirre på museets sten- og mineralsamling! Men de har altså en imponerende samling, som de nu har valgt at udstille på en smuk og mere indbydende måde end i de triste montre, som de lå i tidligere.

Natural History Museum, London. naturhistorisk, udstilling, rejse, dinosaur, dinoEnhver, der kender mig rigtig godt, ved dog, at mit yndlingssted på sådan et museum naturligvis er hos dinosaurerne! Ruaaargh! Der var dog ret proppet af mennesker på det tidspunkt, så det blev et kort visit denne gang.

British Museum, London, historisk, Egypten, egyptisk, udstilling, rejseGemalen havde foreslået, at vi tog på British Museum denne gang, og det er også et ret stort museum, hvor du kan bruge mange timer. Vi brugte lang tid på den egyptiske samling, og selvom vi nåede at være der et par timer, så kom vi slet ikke igennem hele museet. Stedet har den helt rigtige balance mellem information og mængden af udstillede genstande, og jeg nød at gå omkring og studere de forskellige ting. En ret lærerig oplevelse som jeg kan anbefale.

Kunst, museum, London, rejsePå en eller anden måde fik gemalen også lokket mig med på Tate Modern. Jeg er ellers ikke så vild med moderne kunst, men vi fik da set et par af udstillingerne. Vi kunne også konstatere, at minimalisme kan irritere mig temmelig meget, så det kom der et par gode kunstdiskussioner ud af.

Tate Modern, kunst, kunstudstilling, kunstmuseum, London, rejseEn ret brugbar vægillustration over de forskellige kunstretninger og hvilke kunstnere, der knytter sig til de forskellige skoler…

HMS Belfast, krigsskib, krigsmuseum, skib, London,historisk, udstilling, rejseDen sidste dag, hvor regnen stod ned, tog vi ned til HMS Belfast for at gå på opdagelse på det store krigsskib. Jeg vil ikke anbefale skibet, hvis du er gangbesværet eller har det svært med stejle trapper, for man skulle være rimelig smidig og let til bens for at komme omkring. Vi var der heldigvis en dag, hvor der var meget få besøgende, så vi havde god tid til at nærstudere de enkelte områder.

Jeg skulle selvfølgelig lige have et billede af et af køkkenområderne på skibet…

Hyde Park, London, rejse, efterår… og så må jeg hellere lige slutte af med et par billeder fra Hyde Park, som er meget smuk i solskinsvejr – noget, vi nød meget af under ferien. Jeg forbinder ellers mest London med gråvejr og regnvejr, så det var dejligt at opleve byen i solskin, og mange mennesker søgte da også straks mod parkerne.

Hyde Park, London, rejse, efterårDe grå egern i Hyde Park er kendt for at komme ret tæt på mennesker, og vi oplevede flere gange, at egern kom helt hen til os for at tjekke, om ikke vi havde noget spiseligt. Vi så også en pige, hvor egernet bogstaveligt talt klatrede op af hendes ben og satte sig på skødet af hende for at blive fodret!

Hyde Park, London, rejse, efterårVi forbarmede os til sidst og fandt en enkelt nød frem, men den var åbenbart ikke interessant nok, for egernet smuttede væk igen – uden nød.

Hyde Park, London, rejse, efterår

26 thoughts on “Harry Potter og museerne”

• Hovhov ikke friste! Jeg havde lige sværget, at jeg ikke skulle på flere ture til udlandet i år 😀

• Jeg er dybt imponeret over alt det, I nåede at opleve i London – dejlige billeder du viser her, og det grå egern kan jeg slet ikke stå for 🙂

• Vi havde også travlt – vi forlod hotelværelset om morgenen og vendte først tilbage ud på aftenen! Godt vi havde gode sko på – og et Oyestercard i hånden 😉

• I har rigtig pisket rundt i byen 🙂 London er den bedste by i verden til aktiv kulturferie – og i foråret og efteråret er byen allerdejligst. Jeg har været der så mange gange og får virkelig længsel efter at komme der igen, når jeg ser dine billeder. Jeg ELSKER Londons museer, og jeg kunne godt nok også godt blive fristet af en tur til Harry Potter Land. Gemalen må hellere tage med – sidste gang vi var af sted, tog jeg da med til en hel dag på flymuseet i Duxford (det var nu også rigtig spændende – vrooom vroom!)
    vh/Karen

• Enig enig – der er så mange fristende kulturtilbud, og mange af museerne kan man sagtens opleve flere gange i træk. Ah, jeg glæder mig allerede til næste gang, vi skal besøge London – hvornår det så end bliver 🙂

• Åh, jeg bliver helt syg efter at komme til London, når jeg ser billeder af HarryPotter studios – det er virkelig min drømmeferie, at komme på forlænget weekend og opleve det. Forbandede SU-budget!

– Anne

• Du må sætte det øverst på ønskesedlen og så ellers gå i gang med at bearbejde venner og familie, så de får den gode idé at give et bidrag til det til jul. Faktisk dækkede gemalen flyturen for os – det var hans fødselsdagsgave til mig 🙂

• Wow hvor ser det der Harry Potter stedet fantastik ud! Jeg og min mor var selv i london i sommers, men vi nåede ikke at se det, hvilket jeg er lidt ked af nu, hvor jeg ser dine billeder. Men det bliver ikke sidste gang, at jeg tager til london, så der skal jeg helt sikkert se det!

Kunne du finde på at se byen igen?

• Ja, London vil altid have noget nyt at byde på! Der er masser af museer med skiftende udstillinger, mange gode restauranter og spændende butikker, og så har de jo en del musicals og teaterstykker, som også er værd at se 🙂

• Sikke nogle smukke billeder fra Hyde Park og jeres museumsbesøg ser super spændende ud. Det er noteret til vi engang får taget os sammen til at komme derover 🙂

Mange hilsner
    Birthe

• Det håber jeg, at I gør – det ligger jo dejligt tæt på og byen byder på så mange oplevelser 🙂

• Jeg vil SÅ gerne se det Harry Potter-museum der. Jeg er helt vildt misundelig (på den gode måde) hver eneste gang jeg læser om andre der har haft fornøjelsen (:

• Det var også en positiv oplevelse – var ellers lidt bange for, at jeg havde for høje forventninger, men der var rigeligt at se på, og det var en hyggelig måde at genopleve de forskellige historier/film 🙂

• Sikke en masse skønne stedet I nåede at se. Ja, vi klarede jo også HP og National History Museum i sommers – faktisk var det første gang jeg var på NHM og var ret stor fan. Jeg tror bestemt vi kommer tilbage når junior er blevet lidt større, for han sov igennem det meste. Jeg gik helt fotografi amok inde ved mineralerne, der var bare så mange der var superflotte 🙂 British Museum er jeg også ret stor fan af, selvom jeg derinde blev overbevist om, at mumier lugter 😉

• Jeg tror helt sikkert, at vi skal tilbage til Natural History Museum og British Museum, når det en dag bliver tid til London igen. De har i det hele taget mange gode museer i den by, så kombineret med de mange teaterstykker og musicals – ja så er der nok at se til 😀