April: Veganer!

Der er mildest talt et stilskifte, nu hvor jeg går fra marts måneds osteorgie til denne måneds grøntsagsfest. April måned fokuserer jeg nemlig på veganermad!

Månedens benspænd er et af de valg, jeg har tænkt mest over – både i forhold til, om jeg skulle kaste mig ud i det, og om hvad det ville betyde for madlavningen. Ikke fordi der er noget galt med veganermad – tværtimod – men fordi det i mine øjne er et ekstremt valg. Der er – og nu er jeg ikke ude på at fornærme nogen – rigtig mange fravalg ved at være veganer, og selvom jeg kender flere, der har levet vegansk i kortere eller længere tid, så har jeg aldrig helt forstået behovet for at fravælge alle animalske produkter.

Wikipedia beskrives animalske produkter i en vegansk kontekst som “ethvert materiale afledt fra dyr til brug for mennesker. Almindelige animalske produkter inkluderer kød, fjerkræ, fisk, æg, mælkeprodukter, honning, silke, pels, læder, uld og bivoks. Biprodukter inkluderer gelatine, lanolin, osteløbe, valle, casein, husblas, og shellak.”

Det er dermed ikke kun kød men også (basis-)produkter som æg og mælkeprodukter, du afskriver dig, når du spiser vegansk. Ovenpå en måned med masser af ost passer det mig egentlig fint med en måned, hvor jeg ikke laver osteretter, men helt at undlade mælkeprodukter er til gengæld svært. De indgår langt mere i min almindelige madlavning, end jeg normalt tænker over, men det er noget, jeg har opdaget de senere år, hvor jeg flere gange har haft besøg af mælkeallergikere. Og æg… ja, de indgår jo i en del bagværk og desserter, så her skal også tænkes lidt anderledes.

Nu kan jeg selvfølgelig ‘bare’ leve af salater i en hel måned, men det er ærlig talt lidt for let og lidt for kedeligt, så jeg skal selvfølgelig udforske veganerkonceptet. En af de udfordringer, som mine veganerbekendte har talt en del om, er alternative proteinkilder, nu hvor kød er udelukket, og det er da helt sikkert en af de ting, jeg skal være ekstra opmærksom på – at få spædet grøntsagsretterne op med bønner, linser og nødder.

Men i stedet for at tænke “det må jeg ikke, og det må jeg heller ikke” hele måneden, så vil jeg i stedet fokusere på de muligheder, jeg har, og hvad jeg kan få ud af de råvarer. Jeg vil fortrinsvis bruge basis-råvarer i denne måned (det gør jeg nu det meste af tideni forvejen) for at undgå konserverede sager, der (måske) indeholder animalske produkter. Så er det lettere at lave det hele fra bunden. Jeg har købt noget pasta, der ikke indeholder æg, og så har jeg naturligvis også været forbi en helsekost for at shoppe rismælk, havremælk og et par sjove soyaprodukter.

Så velkommen til grøntsagsfest og linseparty – vi skal nok få det sjovt!

Se de veganerretter, jeg lavede denne måned

49 tanker om "April: Veganer!"

  1. Ej hvor lyder det spændende!
    Jeg giver gerne et par tips om sojaprodukterne 😉
    Du kan fx købe Alpro sojabaseret creme fraiche i Føtex til 20 kroner for lidt over en halv liter. (ja, det er svinedyrt!)

    En af de irriterende ting ved sojaprodukter er dog, at der er hel… masse protein i dem, men det er jo fint nok, hvis man skal spise vegansk. Med en kost på både kød OG soja, bliver det derimod en lille udfordring at leve slankt *G*

    Det svære ved at være allergisk er dog at få kalk nok – og her er æg faktisk en sindssyg god kilde. Kan ikke lade være med at tænke, at veganere må spise hele tiden i forhold til alle de vitaminer de skal kompensere for med deres mad? Det bliver spændende at følge!

    • Jeg tænkte også på dig, da jeg stod og gramsede på rismælk 😀

      Det med kalk har jeg også tænkt på, og det er en af de ting, jeg skal have undersøgt. Ifølge en af mine bekendte, der levede som veganer i flere år, stoppede hun blandt andet, fordi hun ikke længere havde tid til at leve vegansk, da overvejelser, indkøb og madlavning fyldte meget mere, end hvis hun også tillod sig at spise lidt animalske produkter ind imellem.

      • Ja, det må være pænt udfordrende… Men derfor ligger det jo lige til højrebenet for dig 😉

        Jeg er i øvrigt netop blevet kontaktet af Naturli’ som laver de her rismælk og sojamælkprodukter, og de har to nye på menuen her i foråret, hvor den ene er koldskål og den anden er en smoothiebase… Det bliver spændende!

        • Hovhov, ikke få mig til at rødme!

          Koldskål?! Ja hvorfor ikke… efter salmonellahysteriet for 15 år siden har jeg ikke fået lov til at bruge rå æg i koldskål af gemalen, så nu laver jeg det alligevel på en anden måde.

    • Mange tak! Har allerede leget med grøntsager i et par dage nu. I morgen vil jeg sidde med en stabel kogebøger og en blok papir og skrible en masse ideer ned, så jeg er godt rustet til resten af måneden 🙂

  2. Hej Piskeris!

    Lyder spændende, tænkte faktisk på dit benspænd måske var vegetarretter (kan jeg jo sagtens komme og sige 😉 men ikke helt veganer retter..nødder er jo dejligt som erstatning, også til frugtdesserter:-)

    Vh Lykke

    • Jeg havde vegetarmåned for… tror det var to år siden, og det overvejede jeg at gøre igen, indtil jeg kom til at tænke på veganervinklen. Jeg har desuden hamstret en del nødder de sidste par måneder, så det er kun godt, der er en ekstra anledning til at bruge dem 😀

      • Okay det har været før min (blog)tid så;-)
        Kunne sagtens blive vegetar (men nok ikke veganer), der skal bare være godt med krydderier og god smag, så er det ligeså godt som kødretter efter min mening..
        Spændende at du selv lever af de retter en hel
        måned:-)

        • Ja, men nu er jeg heller ikke 100% veganer hele måneden. Dels spiser jeg i kantinen på mit arbejde, og selvom køkkenet er gode til at lave spændende vegetarretter, så er det de færreste af dem, der er veganerretter, og dels vil jeg også lave et par andre ting, hvor jeg ikke kan/vil undgå at bruge animalske produkter. Men en del veganerretter skal jeg nok lave 🙂

  3. Soyamælk kan fås for en 20′ for en liter i almindelige dagligvarebutikker. Og hvis det ikke skal blandes med noget er det at foretrække fremfor ris- og havremælk der smagsmæssigt er som en tynd kop … skummetmælk!
    God fornøjelse.

    • Jep, det er der, jeg ‘normalt’ køber soyamælk (altså de få gange, jeg har haft brug for det).

  4. Spændende med veganer-benspænd… det er da et benspænd af dimensioner!
    (bare lov at kompensere med noget animalsk i næsten måned hihi)

    Glæder mig til at følge de kommende indlæg 🙂

    • Mælken kan jeg godt undvære – til gengæld er det lidt værre med creme fraiche, som jeg tit bruger i dressinger 🙂

  5. WOW MAND :O Mon du holder måneden ud? 🙂 Haha! Jeg glæder mig til at følge et meget spændende benspænd her. Jeg kunne godt selv bruge lidt inspiration til flere retter i den kategori 🙂

    • Jada! Jeg har aldrig opgivet et benspænd, og det kommer jeg heller ikke til, når der er så mange skønne grøntsager i farvandet 😀

  6. Jeg synes det er et enormt spændende tema, så jeg glæder mig rigtig meget til at følge dig! Husk lige noget pålæg, for det synes jeg kan være en udfording!

    Veganer bliver jeg aldrig, men jeg må indrømme at kød ikke er så vigtig for mig som det engang var. Boede je nu ikke sammen med en kødelsker, så tror jeg faktisk ikke, at jeg ville spise ret meget kød. Men mælkeprodukterne, dem kommer jeg aldrig til at opgive, om jeg så bliver allergisk eller ej, jeg kan ikke leve uden min øko-skummetmælk og smør!

  7. Awesome! Jeg elsker god og veltillavet vegansk mad – uden den moraliserende ‘veganer-retorik’ omkring det. Glæder mig meget til at se hvad du finder på at diske op med 🙂

  8. Uh, det bliver spændende! Jeg tror ikke, at jeg kunne klare det, men jeg er også MEGET glad for mit kød 🙂 Men jeg er meget spændt på at se, hvad du kan fremtrylle, jeg er sikker på, at jeg nok skal blive inspireret

    • Jeg holder også meget af kød, men i betragtning af hvor lækre grøntsagsretter kan være i sig selv, så glæder jeg mig til de mange retter, jeg skal lave 🙂

  9. Pingback: Linsesalat med grøntsager og bredbladet persille | Piskeriset på eventyr

  10. Se det ville jo være helt udelukket for mig der har en flok æggeproducenter i baghaven. Selvom jo, jeg kan sagtens spise Veganske måltider, og gør det vist også af og til uden at tænke nærmere over det.
    Spændende at se hvad du finder på 🙂

    • Efter lidt grublen og research er jeg kommet frem til en liste over spændende retter, som jeg i den grad glæder mig til at lave. Nu går der jo sport i at lave noget interessant og velsmagende, så det ikke bare bliver en sur pligt, jeg har påduttet mig selv 🙂

  11. Pingback: Hindbærsirup og ruggrød | Piskeriset på eventyr

  12. Pingback: Veganer-sushi | Piskeriset på eventyr

  13. Pingback: Pinto-bønnegryde med spidskål samt funky romanescosalat | Piskeriset på eventyr

  14. Pingback: Vegansk risotto med asparges og blomkål | Piskeriset på eventyr

  15. Hej piskeris! 😀

    Din opskrift på vegansk risotto blev netop kastet ind som link i en vegansk Facebook gruppe. Umm den ser mums ud!

    Det lyder ret spændende at du skal spise vegansk i april (så langt som det nu lader sig gøre), især når det er som del af en udfordring du har givet dig selv. Jeg har selv været veganer i 1 ½ år og vegetar inden da siden 2007. Jeg kan godt forstå det må være svært at se fidusen i at fravælge alle animalske produkter – for langt de fleste er det imidlertid den præcis samme årsag som hvorfor så mange fravælger kød. Ikke at ville medvirke til udnyttelse og drab på dyr.

    Jeg ser det ikke selv så meget som et behov som en nødvendighed for mig at leve vegansk. Det gør både dyrene, vores planet og mit hjerte godt (i mere end én forstand) og hvis du ikke allerede kender min blog kan du jo tage et smut forbi og se at også min gane trives. 😉

    Alt godt og held og lykke med projektet!

    ~Luna/Månebarnet

    • Mange tak! Jeg er så småt gået i gang med at eksperimentere med riscreme, rismælk og soyamælk, og det giver jo en masse spændende muligheder. Det er en ret sjov udfordring, for det gør jo, at jeg får øjnene op for en række lækre og sunde retter, som jeg muligvis ikke var stødt på, hvis jeg ikke havde dette benspænd.

      Jeg har lurket på din spændende blog flere gange, og jeg kan se, at du lige har skrevet om veganske spisesteder i Berlin. Det link er straks gemt, så jeg kan prøve mindst et af stederne, når jeg en dag skal til Berlin igen! Kan du anbefale danske veganer-spisesteder?

  16. Pingback: Ambrosias Have | Piskeriset på eventyr

  17. Pingback: Vegansk blomkålssuppe med fennikelfrø samt en hindbærsorbet | Piskeriset på eventyr

  18. Pingback: Mungbønnehumus og andre veganske småretter | Piskeriset på eventyr

  19. Pingback: Veganske kager – chokoladekage og gulerodskage | Piskeriset på eventyr

  20. Pingback: Vegansk farsbrød og hindbærmousse | Piskeriset på eventyr

  21. Pingback: Italiensk veganermad | Piskeriset på eventyr

  22. Pingback: Maj: Skaldyr | Piskeriset på eventyr

  23. Pingback: Juni: LCHF – aka fedtdiæten | Piskeriset på eventyr

  24. Pingback: Juni: LCHF – aka fedtdiæten | Piskeriset på eventyr

  25. Pingback: Hindbærsirup og ruggrød - Piskeriset på eventyrPiskeriset på eventyr

  26. Pingback: Vegansk blomkålssuppe med fennikelfrø samt en hindbærsorbet - Piskeriset på eventyrPiskeriset på eventyr

  27. Pingback: 2012 i madoplevelser - Piskeriset på eventyrPiskeriset på eventyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *